اپرای جدیدی در سالن «اپرای بزرگ هیوستون» در تکزاس به روی صحنه رفته است که حکایت یک خانواده ایرانی در تبعید را روایت می کند. این اپرا که «بریک لیر» (آجرچین) نام گرفته است، براساس داستان کوتاه فرنوش مشیری، نویسنده ایرانی آمریکایی مقیم هیوستون تولید شده است. اشعار اپرای این اثر هنری را نیز خانم مشیری سروده است.

این روایت، داستانی است که به تجربه بسیاری از تبعیدیهای ایرانی و مردم در تبعید در سایر نقاط جهان اشاره می کند.

تاثیرگذاری و عمق داستان «بریک لیرز» و نیز غم و اندوه نهفته در بطن آن، حتی در آخرین تمرینهای قبل از اجرا روی صحنه خالی هم خود را نشان می دهند.

این اپرا درد و رنج خانواده ای را روایت می کند که پسرشان در ایران اعدام شد، پدر به دلیل شکنجه شدید از نظر ذهنی ناتوان و معلول شده است. نقش او را جان کولبت، خواننده پیشکسوت اپرای هیوستون ایفا می کند.

فرنوش مشیری، نویسنده این اپرا در سال ۱۹۸۳ ایران را ترک و به هیوستون کوچ کرد. او روایتی را شرح می دهد که برای بسیاری از ایرانیانی که از سرکوب فرار کردند و ناچار شدند زندگی جدیدی را در یک کشور خارجی آغاز کنند، آشناست.

مشیری گفت: «فقط مقاومت و امید و همبستگی اعضای خانواده با همدیگر می تواند مردم را در مسیر دشواریها و سختیها یاری کند. بسیاری از خانواده ها تجربه های بسیار دردناکی داشتند.»

او می گوید تبعیدیان کشورهای دیگر هم می توانند شباهتهای روایت زندگی خود را با داستان این خانواده ببینند.

مشیری افزود: «نه تنها روایت ایرانیان در تبعید و بلکه حکایت تبعیدیهای حکومتهای دیکتاتوری دیگر که کشورهای مادریشان را برای همیشه ترک کردند، یک داستان جهانی است.»

گرگوری اسپیرز آهنگ ساز آمریکایی برای ساخت موسیقی این اپرا با مشیری همکاری کرده است.

خانم مشیری خاطرنشان کرد: «من فکر می کنم گرگ با استفاده از واژگان و زبان من در سرایش این اپرا، یک اثر خارق العاده آفریده است.»

اسپیرز می گوید مهارتهای نوشتاری همکار او عامل اصلی سروده شدن اشعاری این چنین تاثیرگذار بوده اند.

اسپیرز شرح می دهد: «فرنوش روایتهای بسیار تکان دهنده و قدرتمندی دارد اما او در ضمن شیوه نگارش بسیار روشن و بی پرده و سبک نگارش شاعرانه ای دارد.»

پاتریک سامرز، مدیر هنری و موسیقی «اپرای بزرگ هیوستون» می گوید این اثر انعکاس دهنده جوامع قومی و فرهنگی متنوعی است که از موسیقی به عنوان یک زبان مشترک استفاده می کنند.

سامرز گفت: «ما خیلی دلمان می خواهد که به عنوان یک شرکت هنری پیشرو آمریکایی، شرکتی باشیم که روایت شهر خود را حکایت می کنیم. در اپرا، موسیقی نبض دراماتیک است و بریک لیر در ارائه این نوع اثر بسیار موفق است.»

این اثر یکی از چندین اثر هنری است که به عنوان بخشی از برنامه «آوای هیوستون، شرق به علاوه غرب» در «اپرای بزرگ هیوستون» تولید می شود. این برنامه این شهر را به عنوان محل آشنایی مردمانی با فرهنگهای شرقی و غربی معرفی می کند.