مقام های واشنگتن می گويند مذاکرات گروه پنح به علاوه يک با ايران، بهترين راه برای حل بحران اتمی تهران است. انتظار می رود اين گفتگوها نيمه دوم فرورين ماه آغاز شود.
در حالی که کشورهای غربی از آغاز مذاکرات اتمی با ايران استقبال کرده اند ولی تاکيد داشته اند تنها در صورت جديت و شفافيت ايران، مذاکرات را ادامه خواهند داد.
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، می گويد: آمريکا در چارچوب گروه پنج به علاوه يک، مذاکرات اتمی با ايران را پيش خواهد برد.
طی سالهای اخير، اعضای دائم شورای امنيت و آلمان، موسوم به گروه پنج بعلاوه يک، تلاش کردند بحران اتمی ايران را به گونه ای ديپلماتيک حل و فصل کنند.
طی ماه های اخير، با ادامه غنی سازی در خاک ايران، گمانه زنی ها در خصوص امکان حمله نظامی به تاسيسات اتمی ايران نيز افزايش يافت. در واکنش به اين روند، رييس جمهوری آمريکا نسبت به عواقب منفی بکارگيری گزينه نظامی هشدار داد و بر ادامه تلاش های ديپلماتيک تاکيد کرد.
در تهران، سخنان پرزيدنت اوباما با عکس العمل مثبتی روبرو شد. آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، در واکنشی بی سابقه، از مواضع اوباما در خصوص مخالفت با حمله به ايران استقبال کرد.
در همين حال مقام های تهران طی نامه ای از مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا خواستند زمان و مکان مذاکرات آينده گروه پنج به علاوه يک و ايران را تعيين کند. اکنون نگاه ها بر مذاکرات آتی اتمی ايران دوخته شده است.
در حالی که مقام های غربی از ادامه مذاکرات استقبال کرده اند؛ اما، تاکيد داشته اند تنها در صورتی گفتگوها را پی خواهند گرفت که ايران جديت و صداقت داشته باشد.
روز چهارشنبه، رزماری دی کارلو، قائم مقام سفير آمريکا در سازمان ملل، گفت: مذاکرات گروه پنج به علاوه يک در راستای روندی است که به گونه ای اصولی به رفع نگرانی از برنامه اتمی ايران می انجامد.
مقام های تل اويو نيز منتظر آغاز مذاکرات هستند. اسرائيلی ها که پيشتر از امکان حمله نظامی عليه تاسيسات اتمی ايران سخن می گفتند، اکنون از آغاز دوباره مذاکرات اتمی ايران استقبال کرده اند.
هفته گذشته روزنامه هائارتز، به نقل از مقام های آمريکايی و اروپايی که نامشان فاش نشده گزارش داد مذاکرات گروه پنج به علاوه يک، ٢۵ فرودين ماه آغاز خواهد شد. مقام های تل اويو از حل و فصل ديپلماتيک بحران اتمی تهران استقبال کرده اند و دستکم سه ماه به ثمر بخش بودن مذاکرات اتمی ايران فرصت داده اند.