۱۳۹۱ فروردین ۹, چهارشنبه

گفتگوی ایرانیان و اسرائیلی‌ها برای پایان دادن به ترس


از مجله هفتگی ترکی- سحر نمازی‌خواه

ایرانیان و اسرائیلی‌ها باید ۱۴ مارس ۲۰۱۲ را در تقویمشان نشان‌گذاری کنند، روزی که کمپین «
اسرائیل ایران را دوست دارد» با وجود پیام‌های جنگی که رهبران سیاسی منتقل می‌کنند به متحد کردن صدای اسرائیلی‌ها و ایرانیان از طریق راه آشتی همت گذاشت.
از هفته گذشته که کمپین «اسرائیل ایران را دوست دارد» توسط رونی ادری طراح گرافیک و معلم اسرائیلی پای گرفت، ایرانیان به همان اندازه اعضای دیگر ملل حکایت جنگ را به «بمب عشق» تغییر دادند.


ادری پوسترهایی با این مضمون طراحی کرد: «ایرانیان: ما هرگز کشور شما را بمباران نخواهیم کرد، ما دوستتان [شکل قلب] داریم». واکنش ایرانیان با محبت همراه بود. این پیام، کابوس جنگ را به امید همبستگی بین مردم ایران و اسرائیل تغییر داد - ایجاد جنبشی برای از بین بردن ترس، پشت به پشت هم.


ویژگی منحصر به فرد این کمپین این است که چگونه مردم عادی در واگردان روایت دولت‌ها پیروز می‌شوند. در سایه ترس از جنگی - که دولت‌ها براه انداخته‌اند - مردم به تلاش برای نجات یکدیگر از ترس و دلواپسی گام برمی‌دارند، آنها در پی آنند که همراه هم احساس امنیت کنند.


اینجا، حتی به عنوان یک ناظر، می‌توانید دریابید که مردم چگونه پیشرفته‌ترین مهارت‌های حل مناقشه را حتی بدون دانستنش بکار می‌گیرند، به سادگی از قدرت محبت، همدلی و مراقبت بهره می‌برند. آنها ناخودآگاه این روش‌های حل مناقشه را بکار می‌برند تا به ایجاد آینده خود و شکل دادن به واقعیت‌هایشان یاری رسانند.
هنگامی که جنبش اتحاد و همبستگی مردمی مانند این راه اندازی شد، روشن می‌کند که دولت‌ها پشتیبانی مردم خود را در تهدید طرف دیگر جنگ ندارند.


قابل توجه است این جنبش در بالا بردن هوشیاری عمومی و آگاهی جهانی موفق می‌شود چون مردم در هر دو کشور از جنگ متنفر هستند و نه از طرف مقابل.


از دید یک ایرانی شاهد این همبستگی مردمی احساس غرور می‌کنم که مردمی که برای دهه‌ها با کابوس جنگ احاطه شده‌اند، اینک خود را آنچنان نیرومند می‌یابند که آینده دو کشور را دوشادوش دوستان و متحدان خود با شرکت در این کمپین تغییر دهند.


اگر حتی چند دقیقه بر روی سایت‌های شبکه‌های اجتماعی صرف کنید، خواهید دید که نه تنها اسرائیلی‌ها و ایرانیان این کمپین را نیرو می‌بخشند، بلکه شهروندان دیگر کشورها، از ایتالیا تا فیلیپین نیز حضور دارند و می‌خواهند از حمله اسرائیل به ایران اجتناب شود.


«اسرائیل ایران را دوست دارد» کمپین قدرتمندتر و موثرتری خواهد بود زمانی که ایرانیان بیشتری در داخل ایران به آن بپیوندند. پیوند مردم ایران و اسرائیل نه تنها از جنگ پیشگیری می‌نماید، بلکه یادآور هزاران سال تاریخ مشترک و دوستانه بین مردم ایران و یهودیان است، که قدمتش به قرن ششم پیش از میلاد می‌رسد. زمانی‌که پادشاه ایران زمین کوروش پایه‌های ایران مدرن را از طریق دستاوردهایش در سیاست و ارتش شکل می‌داد.


او در منابع یهودی چون یوسیفوس مورخ باستان به دلیل تلاش‌هایش برای ترویج آزادی مذهب و کمک به مردم یهودی در بازگشت به وطنشان به عنوان «مسیح موعود خداوند» ذکر شده است.


مردم اسرائیل و ایران می‌توانند این اعتماد و احترام را بار دیگر برپا دارند، این کمپین گامی در این سمت و سو است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر