خبرگزاری آسوشيتدپرس می گويد، وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، کنگره را ترغيب خواهد کرد تا بودجه بيشتری به سامانه دفاع موشکی اسراييل تخصيص دهد. اين سامانه که گنبد آهنين نام دارد، با هدف رهگيری موشکهای کوتاه برد و خمپاره طراحی شده است.
از آنجا که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، تلاش می کند اسراييل را از حمله نظامی بالقوه عليه ايران بازدارد، اين کمک مالی مشوقی برای اسراييل قلمداد می شود.
اين خبر روز سه شنبه در حالی از سوی پنتاگون اعلام شد که آقای اوباما در سال انتخابات از طرف کانديداهای رياست جمهوری حزب جمهوريخواه مورد انتقاد قرار می گيرد که از متحد ديرينه خود در خاورميانه به اندازه کافی حمايت نمی کند.
جورج ليتل، دبير مطبوعاتی پنتاگون، روز سه شنبه در بيانيه ای گفت، حمايت از امنيت دولت اسراييل از الويتهای عمده پرزيدنت اوباما و لئون پانه تا است.
وزارت دفاع آمريکا و دولت اسراييل از چندی پيش در حال بررسی چگونگی حمايت آمريکا از طرح سامانه دفاع موشکی گنبد آهنين اسراييل هستند و اينکه وزارت دفاع از کنگره درخواست کند بر اساس نياز و حجم توليد دولت اسراييل، کمک مالی مناسبی در اختيار تل آويو قرار دهد.
پنتاگون مؤثر بودن اين طرح را دليل کمک به اسراييل توصيف می کند. در عرض چند هفته گذشته، بيش از ۸۰ درصد از مجموع ۳۰۰ موشک و خمپاره ای که از طرف غزه به جنوب اسراييل شليک شده، رهگيری شده است.
کنگره آمريکا در سال ۲۰۱۱ در پاسخ به درخواست ويژه دولت اوباما با پرداخت ۲۰۵ ميليون دلار به اسراييل برای حمايت از طرح سامانه دفاع موشکی گنبد آهنين، موافقت کرد.
در بودجه امسال گرچه تا کنون ميليونها دلار بابت کمک به ساير برنامه های دفاع موشکی اسراييل اختصاص يافته، اما مبلغی برای حمايت از اين برنامه بخصوص، پيش بينی نشده است.