نمايندگان ده ها کشور طرفدار مخالفان حکومت سوريه روز يکشنبه دومين نشست خود را با عنوان کشورهای دوست سوريه در استانبول، برگزار می کنند. دراين نشست درباره تغييرات سياسی در آن کشور بحران زده، مذاکره می شود.
رهبران مخالفان حکومت سوريه از سوی کشورهای طرفدارشان زير فشار قرار گرفته اند تا چشم انداز و ديدگاه هايشان برای سوريه را در صورت کناره گيری احتمالی بشار اسد از قدرت مشخص کنند.
شرکت کنندگان در نشست روز يکشنبه استانبول انتظار دارند شاهد تصوير روشنتری از برنامه های اپوزيسيون برای زمامداری آن کشور پس از ترک قدرت احتمالی بشار اسد باشند.
هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، می گويد: اتحاد اپوزيسيون در حمايت از تغييرات سياسی در سوريه از اهميت زيادی برخوردار است. آنها بايد يک موضع واحد يا يک ديدگاه واحد از آنچه که برای رسيدن به آن تلاش می کنند، ارائه دهند. آنها بايد قادر به نشان دادن تعهدشان به روندی باشند که همه شهروندان سوريه و حقوقشان را در بر گيرد.
شورای ملی سوريه که بزرگترين گروه اپوزيسيون در پی قيام ضد حکومتی بيش از يکسال گذشته در آن کشور محسوب می شود، بر اين باور است که دولت جديد سوريه همه مردم را در بر خواهد گرفت، رييس جمهوری آزادانه انتخاب خواهد شد - يا توسط پارلمان و يا به دست مردم. دولت انتخابی استقلال قوه قضاييه و نيز حقوق افراد و گروه ها را تضمين خواهد کرد.
استيو هيدمان، تحليلگر مسائل خاورميانه، می گويد: ديدگاه های متفاوت گروه های مختلف اپوزيسيون سوريه فرآيند دستيابی به راهکاری واحد، بويژه با وجود درگيری های مسلحانه را دشوار می کند. آقای هيدمان می گويد: اپوزيسيون سوريه از طيف وسيعی از گروه ها با اولويت ها و دستور کار کاملا متفاوت تشکيل شده است. بنابراين تصور گردآوری آنها در زير چتری نظير شورای ملی سوريه و انتظار دستيابی سريع و غيردشوار آن به اهداف جامع، شايد کمی غيرواقع بينانه باشد.
گروه دوستان سوريه خواهان همکاری نزديکتر رهبران نظامی و مدنی مخالف دولت بشار اسد بمنظور جذب شهروندانی است که درمورد نيت و عملکرد آنها ترديد دارند.
سازمان ملل متحد، اتحاديه عرب، ايالات متحده آمريکا و ترکيه مشغول بررسی گزينه کمک های غيرجنگی به قيام مردمی سوريه هستند. دولت سوريه اخيرا به طرح کوفی عنان، نماينده سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب برای ايجاد آتش بس و ارائه کمک های بشردوستانه به آسيب ديدگان ناآرامی ها، چراغ سبز نشان داد، با اينحال ديپلمات های غربی و اپوزيسيون سوريه نسبت به کارآمدی هر طرحی که شامل فراخوان کناره گيری بشار اسد از قدرت در سوريه نباشد، ابراز ترديد می کنند.