۱۳۹۱ فروردین ۱۰, پنجشنبه

پرونده هسته‌ای ایران و بحران سوریه در سفر اردوغان به تهران

image
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که به ایران سفر کرده است، با علی لاریجانی دیدار کرد. وی قرار است در مشهد با علی خامنه‌ای نیز ملاقات کند. گفته می‌شود پرونده هسته‌ای ایران و بحران سوریه دو موضوعی است که آقای اردوغان را به تهران کشانده است.
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی، اقتصادی، بامداد چهارشنبه وارد تهران شد.
به نوشته‌ی خبرآنلاین اردوغان که پس از شرکت در اجلاس بین المللی امنیت هسته‌ای در سئول به تهران سفر کرده، به نظر می‌رسد حاوی پیام اوباما برای تهران باشد.
پیشتر یک روزنامه روسی نوشته بود که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در جریان دیدار با وزیر امور خارجه روسیه از او خواسته بود که به ایران پیام دهد مذاکرات آتی با گروه پنج به علاوه یک آخرین فرصت تهران خواهد بود؛ هرچند مدتی بعد ایالات متحده این سخنان را تصحیح کرد.
به هر حال در سفر اردوغان به تهران قرار است مسائل مرتبط با مذاکرات ایران و پنج به علاوه یک، که تاریخ آن ۲۵ فروردین ماه اعلام شده ولی هنوز مکان مشخص نیست؛ و نیز بحران سوریه مد نظر قرار گیرد.
علی لاریجانی روز گذشته در ملاقات با اردوغان با حمایت از سوریه گفت «که نباید اجازه داد در شرایط کنونی خط مقاومت علیه رژیم صهیونیستی مخدوش شود.»
پیشتر گفته شده بود که ایران ممکن است سیاست‌های خود را نسبت به سوریه تعدیل کند که البته این موضوع به ملاقات فردای اردوغان با خامنه‌ای برخواهد گشت.
در رویدادی دیگر مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران گروه بریکس نیز امروز در پایان اجلاس یک‌روزه خود در بیانیه‌ای مشترک با تاکید بر «گفتگو» به عنوان تنها راه حل بحران در ایران و سوریه نسبت به هر گونه اقدام نظامی علیه این دو کشور هشدار دادند.
گروه بریکس را کشورهای روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی تشکیل می‌دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر