۱۳۹۱ فروردین ۶, یکشنبه

فیلم یک روزنامه‌نگار فرانسوی درباره اعتراضات ایران برنده جایزه شد

image

فیلم «وقایع‌نگاری یک ایران ممنوع» اثر «مانون لوازو» روزنامه‌نگار فرانسوی، شنبه‌شب برنده جایزه بزرگ جشنواره بین‌المللی گزارش خبری و مستند اجتماعی (فیگرا) ۲۰۱۲ شد.
فیلم «وقایع‌نگاری یک ایران ممنوع» همچنین یک جایزه دیگر این جشنواره را به نام «جایزه عمومی» نیز از آن خود کرده است.
این فیلم که درباره ایران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ است، از مجموعه ویدئوهایی که از روزهای اعتراضات به دست آمده ساخته شده است.
این ویدئوها در نبود خبرنگاران و فیلمبرداران مستقل خارجی در آن روزها، اهمیت فراوانی پیدا کرده است.
فیلم «وقایع‌نگاری یک ایران ممنوع» پیشتر از شبکه تلویزیونی آرته پخش شده بود.
مانون لوازو کارگردان این فیلم که پیش از این در سال ۲۰۰۶ موفق به دریافت جایزه «آلبرت لاندرسي شده، در مصاحبه با آرته گفت: این تصاویر را توسط دوستان و دانشجویانی که در ایران می‌شناخته به دست آورده است.
او اعتقاد دارد که مردم ایران بسیار شجاع هستند و از آنجا که رژیم حاکم بر ایران به طور کلی متفاوت از دیگر رژیم‌های دیکتاتوری منطقه مانند مصر و تونس است، به دست آوردن این تصاویر و اطلاعات بسیار با ارزش بوده است.
او همچنین در این گفتگو از اینکه برای چند هفته ناگهان ارتباطش با دوستان ایرانی قطع می‌شود ابراز نگرانی کرد و گفت در تماس با دانشجویان و افرادی که داخل ایران می‌شناسد از زبان استعاره استفاده می‌کند.
در این فیلم تصاویری از «مجید توکلی» به عنوان نماد جنبش دانشجویی نشان داده می‌شود.
کارگردان همچنین با مصاحبه با داغدیدگان و شکنجه‌شدگان وقایع اخیر، تصاویری از زوایای پنهان آنچه گذشت را نشان می‌دهد و وضعیت امروز ایران را «آتشی زیر خاکستر» می‌نامد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر