۱۳۹۱ فروردین ۵, شنبه

تلاش برای لغو تابعیت بریتانیایی اسما اسد

image
در حالی که بر اساس تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه خانواده اسد که روز گذشته به تصویب رسید، همسر بشار اسد از سفر به همه کشورهای اروپایی به استثنای بریتانیا ممنوع شده، وزارت کشور بریتانیا در صدد لغو تابعیت بریتانیایی اسماء اسد است.
منابع مطلع اتحادیه اروپا دیروز جمعه اعلام کردند که وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم‌های دیگری را علیه خانواده اسد و برخی دیگر از وزرای وی به تصویب رساندند.
به گزارش العربیه، این تحریم‌ها اسما الاخرس، همسر بشار اسد رئیس جمهور سوریه، به همراه ۸ وزیر ونیز مادر و خواهر بشار را شامل می‌شود.
اسما الاخرس دختر فواز الاخرس پزشک معروف که در لندن زندگی می‌کند و سحر العطری دیپلمات بازنشسته سوری در میان سوری‌ها به «ملایمت در بیان مواضع سیاسی خود» معروف بودند.
اما اكنون این دو بانوی نزدیک به بشار اسد به دلیل سکوت‌شان در برابر کشتارها در سوریه، مورد انتقاد بسیاری از سوری‌هاى مخالف قرارگرفته‌اند.
پیشتر ماهر اسد برادر بشار اسد و رامی مخلوف پسر خاله بشار اسد نیز در فهرست تحریم شدگان سازمان ملل قرار گرفتند.
طبق این تحریم‌ها، اعضای خانواده اسد از سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع شده‌اند.
اما در حالی که به نظر می‌رسید اسما الاخرس به دلیل تابعیت بریتانیایی می‌تواند به بریتانیا سفر کند، یک منبع در وزارت کشور بریتانیا اعلام کرده است این کشور مسئله لغو تابعیت اسماء اسد همسر رئیس جمهور سوریه را بررسی می‌کند.
ساجد جاوید عضو پارلمان بریتانیا با اشاره به مواضع اسماء اسد نسبت به بحران جاری در این کشور از تریزا مای وزیر کشور خواسته است با استفاده از قانون مهاجرت و گذرنامه که در سال ۲۰۰۶ تصویب شده بود، تابعیت افرادی را که بر خلاف منافع عمومی عمل می کنند لغو کند.
پس از منتشر شدن ایمیل‌های خصوصی اسما و بشار اسد دامنه انتقادها از او به دلیل همراهی با رئیس جمهور سوریه در خونریزی‌های جاری افزایش پیدا کرده است.
اسماء اسد در سال ۱۹۷۵ در لندن به دنیا آمده و پس از ازدواج با رئیس جمهور سوریه در دسامبر ۲۰۰۰ به دمشق رفته است.
اتحادیه اروپا پیشتر ۱۲۶ نفر از شخصیت‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی سوریه را به همراه ۴۱ شرکت تحریم کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر