باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده روز یکشنبه گفت هنوز برای حل و فصل مشکل فعالیت های اتمی ایران با جهان غرب از مسیر دیپلماسی، زمان هست اما پنجره چنین راهکاری در حال بسته شدن است.

آقای اوباما پس از دیدار و گفتگو با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در آستانه اجلاس امنیت اتمی در سئول، بر موضع خود در قبال ایران تاکید کرد.

باراک اوباما به خبرنگاران گفت: «من معتقدم برای یافتن یک راهکار دیپلماتیک هنوز زمان هست، اما این پنجره در حال بسته شدن است.»

تهران ادعا می کند که برنامه اتمی این کشور صرفاً اهداف صلح آمیز دارند، اما اسراییل و کشورهای غربی معتقدند که این کشور به سوی دستیابی به بمب اتمی قدم برمی دارد که احتمال دارد موازنه قدرت در منطقه را متحول کند.

اوباما ضمن اعمال فشار بر اسراییل، از دولتمردان این کشور خواسته است تا به تاسیسات اتمی ایران حمله نکنند و اجازه دهند تحریم ها و دیپلماسی در قبال تهران کارساز باشند. اما او در عین حال تاکید کرده است که اگر همه راه ها با بن بست روبرو شوند، اقدام نظامی کماکان یک گزینه محتمل در قبال ایران خواهد بود.

بنا به گفته یک مقام بلندپایه دولت ایالات متحده، آقای اردوغان در مورد برنامه خود برای سفر به ایران پیش از پایان ماه جاری با آقای اوباما گفتگو کرده و گفته است در مورد خشونت های سوریه که متحد نزدیک تهران است، با مقامات این کشور گفتگو خواهد کرد.

ایران و کره شمالی به اجلاس امنیت اتمی در سئول دعوت نشده اند و گفتگو در مورد این کشورها نیز در صدر مذاکرات رهبران شرکت کننده جهان نخواهد بود، اما بلندپروازی ها و رویارویی اتمی این کشورها موضوع اصلی گفتگوها در حاشیه این اجلاس خواهد بود. مذاکرات این کنفرانس بر پیشگیری از تروریسم اتمی متمرکز خواهد بود.

اوباما برای منزوی کردن تهران و اعمال چندین دور تحریم علیه ایران نقش راهبردی ایفا کرده است، اما با وجودی که ایران نسبت به احتمال از سرگیری مذاکرات اتمی با قدرت های جهان تمایل نشان داده است، اما هنوز بر ادامه برنامه هسته ای خود پافشاری می کند.