۱۳۹۱ فروردین ۱۱, جمعه

«اعلام موجودیت تشکل مستقل سیاسی زنان ایران»

image
اتحاد زنان ایران برای دموکراسی که به اختصار(ازاد) خوانده خواهد شد با چشم انداز تحقق دموکراسی در ایران و افزایش نقش زنان درقدرت سیاسی کشور امروز، ۱۱ فروردین، اعلام موجودیت کرده است.
این گروه سیاسی جدید در بیانیه خود که برای خودنویس نیز ارسال شده آورده است:‌

(ازاد) معتقد است دموکراسی از طریق برابری همه جانبه بین زنان و مردان وکلیه احاد جامعه وایجاد فرصتهای برابرجنسیتی تحقق پیدا می‌کند. بدیهی است که نظام سياسی حاکم در کشور در جهت ایجاد چنین ساختاری مسنولیت مستقیم دارد.

(ازاد) موجودیت خود را در۱۱ فروردین ۱۳۹۱ مصادف با ۳٠ مارس ۲٠۱۲ اعلام می‌کند. انتخاب این تاریخ به سبب آنست که در چنین روزی بانو دکتر مهرانگیز منوچهریان (۱۳۷۹ ـ ۱۲۸۵) حقوق دان، موسیقی دان، سیاستمدار، نخستین سناتور زن در ایران و نویسنده کتاب «انتقاد به قانون اساسی ایران از منظر حقوق زنان» در تاریخ ۳٠ مارس ۱۹٦۸ میلادی مصادف با ۱۱ فروردین ۱۳٤۷ هجری شمسی موفق به دریافت اولین جایزه جهانی صلح حقوق بشر سازمان ملل متحد شد. وی همچنین در سال ۱۹۷۱ جایزه صلح مرکز صلح جهانی از طریق حقوق را دریافت کرد. مهرانگیز منوچهریان برگ زرینی در تاریخ افتخارات زنان ایران در عرصه حقوق زنان، صلح و سیاست است.

این تشکل سیاسی ضمن اشاره به تبعیض‌های سیستماتیک علیه زنان در ایران و نیز موفقیت‌های سال‌های اخیر در زمینه‌حای مختلف از جمله حضور گسترده‌تر زنان در دانشگاه‌ها خواستار توجه بیشتر به ظرفیت‌های زنان که در جامعه مردسالارانه حذف می‌شود شده است.
اتحاد زنان ایران برای دموکراسی ضمن اعلام میثاق‌هایی همچون «برابری همه انسان‌ها»، «باور به اعلامیه جهانی حقوق بشر» و «تساوی حقوق زنان و مردان در همه عرصه‌های سیاسی،اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی»، مرام‌نامه خود را نیز در این بیانیه در منظر عمومی گذاشته است.
میترا آریان، ویکتوریا آزاد،عصمت بهرامی، بهیه جیلانی، طیبه حسینی، فریبا داودی مهاجر، سحر دیناروند، مهین شکرالله پورـ، رویا طلوعی، رویا عراقی، مهوش علاسوندی، فرحناز عمادی، شکوفه قبادی، بهارملوان نارنجی و مریم موذن زاده
 هیات موسس این تشکل را تشکیل می‌دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر