پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر کاتوليکهای جهان از روز جمعه با ورود به مکزيک، ديدار از کشورهای موسوم به جهان نوين را آغاز کرد. بنديکت شانزدهم در نخستين مأموريت مذهبی خود در مکزيک از مردم آن کشور خواست با «پول پرستی» که در واقع خاستگاه تمامی خشونتهای مربوط به کارتلهای مواد مخدر در مکزيک است، مقابله کنند.
پاپ در نخستين سخنرانی خود علاوه بر اينکه از مردم مکزيک خواست برای رهايی از بند خشونتهای جاری در ارتباط با کارتلهای مواد مخدر يا به اصطلاح او، پول پرستی بجنگند، به کوبايی ها نيز پيام داد که مارکسيسم را کنار بگذارند، چون آنطور که ادعا کرده بودند، به هيچ وجه منطبق بر واقعيتها نيست.
پاپ بنديکت گفت: همه ما خوب می دانيم که مکزيک در عين حال که کشور بسيار زيبايی است با مشکل بزرگ قاچاق مواد مخدر رو به روست. در کشوری که ۸۰ درصد جمعيت آن کاتوليک هستند، قطعاً مسئوليت بزرگی به گردن کليسای کاتوليک است که اقدامی در اين زمينه به عمل بياورد. ما با تمام توانمان بايد عليه اين اهريمن که زندگی جوانانمان را تباه می کند، مبارزه کنيم.
مکزيک نخستين توقفگاه سفر شش روزه پاپ به جهان نو، يا قاره آمريکا به شمار می رود.
پيام پاپ برای دولت کوبا پيش از سفر روز دوشنبه او به آن کشور، گرچه برآمده از مواضع و ديدگاههای مذهبی وی بود اما بطور غيرمنتظره ای و حتی بيش از سخنرانی سال ۱۹۹۸ پاپ جان پل دوم در کوبا، تند و بی پرده به نظر می رسيد.
پاپ از کوباييها خواست بدون شتابزدگی و به شيوه ای سازنده به دنبال جهان بينی ديگری باشند.
بنديکت شانزدهم روز دوشنبه وارد سانتياگو، پايتخت کوبا می شود.
بر اساس جديدترين گزارشهای موجود، همزمان با اين رويداد، صدها نفر از فعالان سياسی مدافع حقوق زنان، و همجنسگرايان مکزيک در اعتراض به کليسای کاتوليک در مکزيکوسيتی، پايتخت دست به تظاهرات زدند. تظاهرکنندگان می گفتند، پاپ پيام آور صلح و آشتی نيست.
با وجودی که کشور مکزيک از لحاظ نفوذ کليسای کاتوليک، دومين کشور جهان به شمار می رود، اما در برخورد با آزاديهای فردی، همچون به رسميت شناختن حقوق همجنسگرايان برای ازدواج و مسئله سقط جنين بسيار ليبرال و آزادمنشانه رفتار می کند.