دکتر احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران، اولین سفر تحقیقاتی اش را به سه کشور اروپایی برای تهیه گزارش و دیدار با ایرانیان در تبعید از روز چهارشنبه ۳۰ ماه نوامبر به مدت یک هفته آغاز می کند.
احمد شهید، وزیر خارجه اسبق کشور مالدیو، برای جمع آوری اطلاعات در مورد چگونگی نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی به کشورهای آلمان، فرانسه و بلژیک به مدت یک هفته سفر می کند. وی قرار است در این رابطه با ایرانیان ساکن این کشورها به گفتگو بنشیند.
در آخرین روز این سفر تحقیقاتی، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای بررسی حقوق بشر در ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز پنجشنبه ۸ ماه دسامبر در ساعت ۱۰:۳۰ صبح در شهر بروکسل در دفتر سازمان ملل متحد شرکت خواهد کرد.
در بیانیه ای که کمیساریای عالی حقوق بشر در ژنو منتشر کرده، آمده است از زمان انتصاب در ماه اوت، آقای شهید چندین بار رسما از دولت جمهوری اسلامی خواسته است تا برای انجام تحقیقات در مورد چگونگی نقض حقوق بشر به ایران سفر کند و تاکنون هیچ پاسخ مثبتی از آنها دریافت نکرده است. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد همچنین از دولت جمهوری اسلامی خواسته است تا به تعهدات خود به شورای حقوق بشر پایبند باشد و در این رابطه مقامات این دولت را تشویق به همکاری کرده است.
در این بیانیه به نقل از گزارشگر ویژه بررسی حقوق بشر در ایران آمده است که او تمامی کوشش خود را بکار خواهد گرفت تا مقامات دولت جمهوری اسلامی با وی همکاری کنند. احمد شهید در این رابطه می گوید: سفر به ایران به او این امکان را می دهد تا شرایط کشور را به نحو بهتری درک کند و همچنین کمک خواهد کرد تا او زمینه های همکاری را بهتر بشناسد و بالاخره از طریق گفتگوهای سازنده با مقامات دولت جمهوری اسلامی او می تواند گزارشی تهیه کند که در برگیرنده همه دیدگاهها باشد.
احمد شهید در این بیانیه گفته است در اولین سفر تحقییقاتی خود به کشورهای آلمان، فرانسه و بلژیک با ایرانیان در تبعید، قربانیان نقض حقوق بشر و سازمان های مختلف دولتی و غیردولتی و نمایندگان جامعه مدنی در این کشورها در مورد امور مربوط به حقوق بشر در ایران به طور همه جانبه به گفتگو خواهد نشست و نتیجه این تحقیقات بخشی از گزارش او به شورای حقوق بشر خواهد بود که قرار است در ماه مارس سال آینده به این نهاد ارائه شود.