۱۳۹۰ آذر ۹, چهارشنبه

آلمان سفیر خود را برای «مشورت» فراخواند


دولت آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که سفیر خود در ایران را برای «مشورت» درمورد حمله به سفارت بریتانیا در تهران فراخوانده است.
وزارت خارجه آلمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که درپی حوادث دیروز در تهران گوئیدو وستروله، وزیر خارجه، تصمیم گرفته سفیر آلمان در ایران را برای مشورت به برلین فراخواند.
پیش از این وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که سفیر ایران در برلین را برای بررسی حمله به سفارت بریتانیا فراخوانده است و از تهران خواسته است تا از سفارت‌خانه‌ها محافظت کند.
درپی حملات روز سه‌شنبه به مجموعه‌های دیپلماتیک بریتانیا در تهران، یک مدرسه آلمانی در تهران همچنان تعطیل است اما خسارتی به این مدرسه وارد نشده است.
روز سه‌شنبه هشتم آذر (۲۹ نوامبر) گروهی از معترضان که خبرگزاری‌های ایران آنان را دانشجو نام بردند، در حمایت از مصوبه مجلس درمورد کاهش سطح روابط با آمریکا و اعتراض به سیاست‌های لندن دربرابر تهران، به ساختمان سفارت بریتانیا در مرکز تهران و اقامتگاه کارکنان سفارت در باغ قلهک حمله و اموال را تخریب کردند.
حمله‌کنندگان همچنین شش نفر از کارمندان سفارت را گروگان گرفتند که عصر دیروز با تلاش پلیس دیپلماتیک آزاد شدند.
حمله به مجموعه‌های سفارت بریتانیا در تهران با واکنش و محکومیت شماری از کشورهای اروپایی، آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل روبه‌رو شده است.
دولت بریتانیا نیز سفارت این کشور در تهران را تعطیل کرده و تمام کارکنان خود را از ایران فراخوانده است.
هم‌زمان وزارت امور خارجه بریتانیا دستور تعطیلی فوری سفارت ایران در بریتانیا را صادر کرده و به کارمندان این سفارت‌خانه «۴۸ ساعت» فرصت داده تا خاک بریتانیا را ترک کنند.
دولت نروژ نیز اگرچه عضو اتحادیه اروپا نیست اما به نشانه همبستگی با بریتانیا، سفارت خود در تهران را تعطیل کرده است.
وزیران امور خارجه دانمارک و سوئد نیز حمله به سفارت بریتانیا در تهران را محکوم کردند. وزارت خارجه سوئد سفیر ایران در این کشور را برای بررسی حمله «غیرقابل قبول» به سفارت بریتانیا در تهران فراخوانده است.
وزارت خارجه سوئد درعین حال اعلام کرده که استکهلم قصد ندارد مانند آلمان سفیر خود را از تهران فراخواند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر