بریتانیا دستور داده است سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن بی درنگ بسته شود. بریتانیا سفارت خود در تهران ر ا تعطیل کرده است.
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا این تصمیم را روز چهارشنبه، یک روز پس از آن که معترضین به دو مجتمع دیپلماتیکی بریتانیا در تهران حمله کردند، در پارلمان اعلام کرد و گفت به کارمندان دیپلماتیکی ایران دستور داده شده است ظرف ٤٨ ساعت از کشور خارج شوند.
هیگ افزود پاسخ بریتانیا نشانی بر قطع مناسبات با ایران نیست. وی با این وجود گفت این اقدام مناسبات با ایران را به «پایین ترین سطح که با ادامه مناسبات دیپلماتیک تطبیق می کند»، کاهش می دهد.
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا روز سه شنبه گفت ایران بدلیل خودداری از محافظت از سفارت و یک مجتمع دیگر در برابر اسلامگرایانی که پنجره های سفارت را شکستند و دفاتر آنرا غارت کردند با «پیامدهایی جدی» روبرو است.
اسلامگرایان برای منعکس کردن خشم دولت از تحریم هایی که بریتانیا هفته پیش بر ایران برقرار ساخت، در خارج از ساختمان سفارت جمع شده بودند.
در این میان، نروژ سفارت خود در تهران را بسته است.
دولت نروژ گفت سفارت خود در تهران را سه شنبه شب به دلیل نگرانی های امنیتی مرتبط با حمله به سفارت امریکا بست. اما اعلام کرد شماری از دیپلمات های نروژی در حال حاضر در تهران باقی خواهند ماند.
آلمان سفیر خود در تهران را برای رایزنی فراخواند.
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران روز چهارشنبه گفت پلیس سعی کرد آرامش را حفظ کند. او همچنین از بیانیه روز سه شنبه شورای امنیت در محکوم ساختن رویدادها انتقاد کرد و آنرا عملی شتابزده برای پوَشاندن «جنایات انگلیس و امریکا» نامید.
با این حال ، حملات روز چهارشنبه با انتقاد های بین المللی بیشتر روبرو شد.
دفتر بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد گفت او هنگام ملاقات با یک مقام بریتانیایی در حاشیه کنفرانسی در بوسان در کره جنوبی، خشم و ناراحتی خود را ابراز داشت و از ایران خواست در باره حمله به سفارت بریتانیا تحقیق کند و گام های لازم را برای پرهیز از تکرار آن در آنجا یا دیگر هیات های دیپلماتیکی بردارد.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا که او نیز به بوسان رفته است، حمله ها را «اهانتی نه فقط به مردم بریتانیا، بلکه همچنین به جامعه بین المللی» نامید و محکوم کرد. او گفت واشنگتن انتظار دارد تهران از جان و اموال دیپلمات ها بر اساس کنوانسیون های بین المللی حفاظت کند.
وزارت امور خارجه چین گفت حملات به سفارت با قوانین و معیارهای بین المللی مغایر است و باید به گونه ای مناسب با آنها برخورد شود. ایران یک فروشنده عمده انرژی به چین است و این از جمله موارد نادری است که پکن از تهران انتقاد می کند.