نشنال روزنامه انگلیسی زبان امارات متحده عربی زیر عنوان "تاثیرتحریم های علیه ایران درامارات" می نویسد تجار طرف معامله با ایران خود را برای مواجه شدن با تشدید تحریم های غربی علیه این چهارمین طرف داد و ستد با ایران آماده می کنند.

ایران دومین طرف عمده تجارت با دوبی است و مبادلات بازرگانی دو طرف در سال گذشته ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود.

مرتضی معصوم زاده مدیر عامل کشتیرانی جمبو- شرکتی که اقلامی نظیر آهن و الوار به ایران می فرستد - می گوید بانک ها در جریان تحریم های قبلی علیه ایران، از فراهم کردن منابع مالی برای شرکت های طرف داد و ستد با ایران اکراه داشتند، و تحریم های جدید می تواند بر قریب ۸۰۰۰ معامله گری اثر بگذارد که بیشتر با صادرات مجدد به ایران سروکار دارند. آقای مصوم زاده می گوید این تنها ایرانی ها نیستند که در اینجا با بازار ایران معامله دارند. بریتانیائی ها، فرانسوی ها، آلمانی ها، ژاپنی ها و ديگران هم هستند، که فقط برای معامله با بازار ایران در اینجا مستقر شده اند، و فعلا، همگی این ملیت ها هستند که زیر فشارند، نه فقط ایرانی ها.

تحریم ها در عین حال به بالا بردن قیمت های نفت خام از نوع برنت کمک کرده است که دیروز برای اولین بار طی چهار روز گذشته در شاخص های اروپائی به سطح بشکه ای ۱۰۸ دلار رسید. ایران - دومین صادرکننده نفت در اوپک - به گزارش آژانس بین المللی انرژی در پاریس، روزانه ۳ میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه نفت تولید می کند.

جان توتی، تحلیلگر مستقر در ریاض می گوید یکی از نگرانی های راجع به تحریم های تخت رهبری آمريکا این است که کاهشی شدید در تولید نفت ایران می تواند به ترقی قیمت ها بیانجامد. به گفته وی این موازنه ظریفی است که کشورهای مصرف کننده نفت و طرفدار تحریم های علیه ایران باید خود را برای مواجه شدن با آن آماده کنند: اینکه چگونه با فعالیت های اتهامی حاکی از پول شوئی و دسترسی ایران به تکنولوژی اتمی مقابله کنند، بی آنکه به ظرفیت صادراتی نفت ایران بی جهت لطمه ای وارد نشود.