در نشست امروز آمریکا – اتحادیه اروپا که بامداد روز دوشنبه کار خود را در کاخ سفید آغاز کرد، به مسائل نگران کننده مورد توجه آمریکا و اتحادیه اروپا خواهد پرداخت.
این دومین بار در ماه نوامبر است که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا میزبان نشستی با رؤسای ۳ کمیسیون مهم اتحادیه اروپاست.
در این نشست «وان رامپوی» رئیس شورای اتحادیه اروپا، «حوزه مانوئل باروسو» رئیس کمیسیون اروپائی و کاترین آشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی شرکت دارند.
این دومین بار در ماه نوامبر است که جلسه ای مشابه با جلسه قبلی در سوم ماه نوامبر در کاخ سفید تشکیل می شود.
در نشست امروز مسائل مشترکی که برای آمریکا و اتحادیه اروپا نگران کننده است، مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد. یکی از این مسائل (برنامه اتمی) ایران است که کاخ سفید می گوید در راستای «ادامه همکاری در مورد ایران» مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد.
آمریکا و اتحادیه اروپا پس از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مشترکاً اعلام کردند که تحریم های خود را علیه ایران شدت خواهند بخشید. یکی از این موارد، تحریم بانک مرکزی ایران است که در صورت اجرا می تواند آن را از هم بپاشد.
کاخ سفید همچنین می گوید مسئله اقتصاد جهانی و قدرت بخشیدن به اقتصاد کشورهای عضو، خاور میانه و آفریقای شمالی، تعهد به اعمال قانون در دو سوی اوقیانوس آتلانتیک و همچنین همکاری های آنان در مبارزه با تروریسم دستور کار نشست امروز آمریکا، اتحادیه اروپاست.
مسئله تمرکز بر بحران بدهی های اروپا نیز یکی از مسائل مهم مورد گفتگو در این نشست خواهد بود. دولت اوباما از نزدیک بگونه ای محتاطانه دست و پنجه نرم کردن کشورهای اروپائی را با یورو پول حوزه اتحادیه اروپا مورد ملاحظه قرار می دهد. بحرانی که هر چند در ابتدا کشورهای کوچکتر اتحادیه اروپا مانند یونان، پرتغال و ایرلند را در بر گرفته بود اما اکنون به سراغ اقتصادهای بزرگ تری مانند ایتالیا و اسپانیا رفته است.