معاون وزارت خزانه داری آمريکا روز يکشنبه راهی امارات و اسراييل شد تا مقامهای اين کشورها را از آخرين وضعيت تحريمها عليه جمهوری اسلامی ايران آگاه کند. آمريکا و چند کشور ديگر غرب، در روزهای گذشته فشار اقتصادی بر دولت ايران را افزايش داده اند. امارات متحد عربی از شرکای اصلی تجاری ايران است.
ديويد کوهن معمار اصلی تحريمهای آمريکا عليه ايران در دولت باراک اوباماست. او در سه سال گذشته، پی در پی به کشورهای مختلف سفر کرده تا آنها را به پرهيز از داد و ستد با ايران ترغيب کند - از استانبول تا پکن، از مسکو تا باکو.
ديويد کوهن بر گسترش تحريمها به صنعت نفت و پتروشيمی ايران، تاکيد خواهد کرد، سياستی که آمريکا هفته گذشته اعلام کرد و با پشتيبانی بريتانيا و کانادا ادامه يافت.
آنچه اين اقدام تازه را کليد زده، گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی است که در آن از تلاش احتمالی ايران برای دستيابی به جنگ افزار هسته ای ابراز نگرانی شده است. مقامهای دولتی ايران اين گزارش را بی اساس خوانده اند و می گويند برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران فقط هدف صلح آميز دارد.
به نوشته روزنامه آمريکايی «وال استريت جورنال» دولت باراک اوباما قصد دارد ايران را به عنوان «حوزه پولشويی» معرفی کند.
با اين همه، برخلاف تمايل و فشار گروه بزرگی از نمايندگان کنگره آمريکا از هر دو حزب جمهوريخواه و دموکرات، هنوز بانک مرکزی ايران در فهرست تحريمهای دولت آمريکا نيست. هرچند حلقه محاصره بر گرد آن هر روز تنگتر می شود. بحث درباره تحريم بانک مرکزی ايران نيز در دستور کار سفر ديويد کوهن است.
آقای کوهن در وبسايت وزارت خزانه داری آمريکا نوشته است: اقدامات ما، در کنار اقدامات بريتانيا و کانادا، بايد تاثير بازدارنده ای بر تمايل موسسات مالی خارجی برای داد و ستد با نهادهای بانکی ايران داشته باشد.
موسسات مالی امارات در دوبی و ابوظبی، يکی از بزرگترين مراکز مالی در خاورميانه، مراودات گسترده تجاری و مالی با ايران دارند.
در همين حال وزارت خارجه روسيه تحريمهای جديد را «غيرقابل قبول» خوانده و گفته است که اين تحريمها به تلاش برای از سرگيری گفت و گو با تهران درباره برنامه هسته ای اش، آسيب می رساند.
در ايران، سخنگوی وزارت خارجه گفت که تحريمها «بيشتر جنبه تبليغاتی دارد و نوعی جنگ روانی است.»
اما صداهايی که می گويند بايد تحريمها را جدی گرفت، بلندتر می شوند. همان صدايی که هفته گذشته از روزنامه جمهوری اسلامی شنيده شد که گفته می شود بازتاب دهنده نظرات اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ايران است.