۱۳۹۰ آذر ۲, چهارشنبه

مشاور امنیت ملی اوباما: تحریم‌ها، حکومت ایران را ضعیف کرده



مشاور امنیت ملی باراک اوباما سه‌شنبه، اول آذرماه گفت که سیاست دولت آمریکا در قبال ایران باعث شده جمهوری اسلامی بیش از گذشته منزوی شود.
به گفته تام دانیلون، همین موضوع باعث شده که رهبران این کشور تحت فشار قرار بگیرند تا دست از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود بردارند.
سه هفته پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نشان می‌داد ایران به‌طور مخفیانه در حال ساخت بمب هسته‌ای است، مشاور امیت ملی دولت آمریکا می‌گوید که اگرچه ایران همچنان به رفتار خطرناک خود ادامه می‌دهد، اما سیاست‌های دولت آمریکا برای ایران هزینه‌ساز بوده است.
آقای دانلیون که در موسسه بروکینگز صحبت می‌کرد، تاکید کرد: در مقایسه با زمانی که باراک اوباما پست ریاست‌جمهوری را تحویل گرفت، ایران در خانه، در منطقه و در سراسر جهان تضعیف شده است.
دولت اوباما همراه با هم‌پیمانان بین‌المللی‌اش تحریم های گسترده‌ای را علیه ایران وضع کرده‌اند.
در همین رابطه، دوشنبه،۳۰ آبان ماه، آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران، کل بخش اقتصادی‌ این کشور را «یکی از اصلی‌ترین مناطق پول‌شویی» نامید، حرکتی به این منظور که شرکت‌ها را از انجام معامله با بانک‌های ایران منصرف کند. بریتانیا، کانادا و فرانسه هم تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کردند.
با این حال، نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا، دولت را تحت فشار قرار داده‌اند که حتی تحریم‌های بیشتری اعمال کند، از جمله این‌که دارایی‌های بانک مرکزی ایران را مسدود کند، گامی که می‌تواند اقتصاد جهان را بی‌ثبات کند.
موضوعی که آقای دانیلون نیز به آن اشاره کرده و از احتمال اعمال فشار بر بانک مرکزی ایران خبر داده است.
در ضمن ترس از نزدیک شدن ایران به ساخت بمب هسته‌ای، نگرانی در منطقه را افزایش داده، و بیم آن می‌رود که اسرائیل دست به حمله نظامی پیشگیرانه به ایران بزند.
توماس دانلیون در همین ارتباط گفت که سیاست دولت آمریکا به متحدان این کشور در منطقه قوت قلبی دوباره داده و کمک کرده تا «صریحاً به ایران نشان داده شود که هر تلاشی برای سلطه در منطقه بیهوده خواهد بود.»
به گفته مشاور امنیت ملی آمریکا، تحریم‌ها نه تنها دسترسی به سیستم‌های مالی بین‌المللی را برای بانک‌های ایران دشوار کرده، بلکه کار دولت این کشور را برای خرید ملزومات توسعه بخش نفت و گاز طبیعی‌اش سخت کرده است.
او گفت: اگر تهران رویه‌اش را تغییر ندهد، فشارها گسترده‌تر خواهد شد. ما با هم پیمانان و شرکای خود کار می‌کنیم و افزایش تحریم‌ها را ادامه خواهیم داد... ما به ساختن ساختار دفاعی منطقه‌ای که مانع از تهدید ایران برای کشورهای همسایه‌اش می‌شود، ادامه خواهیم داد. ما انزوای ایران را چه در منطقه و چه در ابعاد جهانی عمیق‌تر می‌کنیم. و با وجودی که در دیپلماسی و گفت‌و‌گو بازمی‌ماند، اما هیچ گزینه‌ای را از روی میز برنمی‌داریم.
ایالات متحده به همراه متحدان غربی‌اش با اعمال تحریم‌های جدید علیه نظام بانکی و صنعت پتروشیمی ایران، فشارها بر این کشور را افزایش داده‌اند.
تحریم‌های جدید در زمینه مالی و انرژی، واکنش غرب به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که فعالیت نظامی اتمی ایران را تائید کرده است.
ایران این گزارش‌ها را رد و بارها تاکید کرده است که برنامه‌ هسته‌ای صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.
«تنها دو متحد عمده برای ایران باقی مانده است»
مشاور امنیت ملی آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر انزوای بیش از حد ایران همچنین گفت که هم‌اکنون فقط دو متحد عمده در لبنان و سوریه برای ایران باقی مانده است.
به گفته او، تنها دار و دسته بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و حزب‌الله لبنان متحد ایران مانده‌اند.
توماس دانلیون تاکید کرد که حکومت ایران به شدت در منطقه منزوی شده و حتا تلاش این کشور برای استفاده از اعتراضات کشورهای عرب در راستای تامین منافع‌اش، ناکام مانده است.
اعتراضات در کشورهای عربی که از ماه مارس آغاز شده، «بهار عربی» نامیده می‌شود اما ایران از آن با عنوان «بیداری اسلامی» یاد می‌کند و می‌گوید که این اعتراض‌ها از انقلاب اسلامی وام گرفته‌ شده است.
ایران اما در این میان، اعتراض‌ها در سوریه را از جنس دیگری دانسته و بارها اعلام کرده است که اعتراض‌ها انحرافی بوده و معترضان از طرف آمریکا و کشورهای غربی هدایت می‌شوند.
ایران و سوریه روابط بسیار نزدیکی با هم دارند.
مشاور امنیت ملی آمریکا، سقوط حکومت بشار اسد در سوریه را «بزرگترین ناکامی ایران در منطقه» ارزیابی کرد و گفت که این موضوع ضربه‌ای استراتژیک به حکومت ایران وارد خواهد کرد که توازن منطقه‌ای را علیه ایران تغییر می‌دهد.
او همچنین به فشار تحریم‌ها بر مردم ایران و بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: با این حال، سپاه نفوذ خود را در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور گسترش داده و درآمد حاصل از آن را صرف گروه‌های مورد حمایت خود در عراق، لبنان، سوریه و یمن می‌کند.
آمریکا بارها سپاه پاسداران را به دخالت در امور این کشورها متهم کرده است، اما ایران این اتهام را نیز رد کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر