۱۳۹۰ آبان ۴, چهارشنبه

گفتگوی اختصاصی با هيلاری کلينتون

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای با صدای آمریکا درمورد مسائل ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه نظرات خود را ابراز داشت.
خانم کلینتون در پاسخ پرسشی مبنی بر اینکه آیا وی رژیم جمهوری اسلامی را یک نظام دیکتاتوری میداند گفت:
بلی؛ من معتقدم که رژیم ایران دیکتاتوری است، و به سوی یک دیکتاتوری نظامی پیش می رود. ناراحتی من برای مردم ایران این است که با توجه به توان و فرهنگ غنی که دارند باید زیر کنترل یک دولت خودکامه قرار بگیرند، که می خواهد مردم خود را کنترل کند.
خانم کلینتون در پاسخ به پرسشی درمورد اینکه آیا طرحی که در لیبی اجرا شد در سوریه نیز قابل اجرا است گفت:
باید به محتوای طرح نگاه کرد.دولت لیبی ابتدا مردم خود را موش و سگ خطاب کرد، بعد سازمان ملل مجبور به دخالت شد، در سوریه این وضعیت وجود ندارد. تمایل به دخالت خارجی وجود ندارد. اپوزیسیون سوریه خواستار کمک خارجی نیست. مردم سوریه در عین حال نمی خواهند جمهوری اسلامی به دولت سوریه کمک کند.
یادم می آید که جنبش سبز هم می گفت ما به کمک خارجی نیازی نداریم. ما به نظر آنها احترام می گذاریم. ما قصد دخالت نداریم. تنها می خواهیم به آنها کمک کنیم تا به آرمانها و آمال خود برسند. ما نمی خواهیم با رژیم ایران درگیر شویم. ما می خواهیم به آنها کمک کنیم تا بتواند از دنیای مجازی اینترنتی عبور کنند. ما خواستار تبادل دانشجویی هستیم و در فکر راه انداختن یک سفارت مجازی هستیم. می خواهم بگویم که آمریکا در مقابل ایران نیست، و امیدواریم ایران به این نتیجه برسد که سرکوب مردم اشتباه بوده است. قصد ما این است که ایرانیها آینده شکوفایی داشته باشند
خانم کلینتون در مورد تحریم علیه ایران گفت:
تحریمها گاهی جنجال براگیز می شوند. قصد و هدف ما این است که به دولت ایران فشار وارد بیاید تا رفتار خود را تغییر دهد.
در این راستا جامعه جهانی، حتی دوستان ایران، به این نتیجه رسیدند که ایران پنهانکاری کرده است. شورای امنیت سخت ترین تحریمها را اعمال کرد که نشان از آن داشته است که ایران به دنبال سلاح هسته ای است و در این زمینه پنهانکاری کرده است.
ما روش دوگانه ای بکار برده ایم. اول اینکه قبول کرده ایم که ایران حق دارد به نیروی هسته ای غیر نظامی دسترسی داشته باشد؛ اما از سوی دیگر ما با دستیابی ایران به تجهیزاتی که بتواند هدف نظامی داشته باشد مخالفیم.
در مورد تحریمهای احتمالی آینده، خانم کلینتون گفت؛ تحریم بانک مرکزی و سپاه پاسداران که اکنون وارد کارهای اقتصادی شده است. بنظر می رسد که نظامی گری در ایران حاکم می شود، ولی ما به تلاش خود برای دعوت و تماس با ایران ادامه می دهیم.
احمدی نژاد اخیراً اظهار تمایل کرده است به انجام مذاکره با گروه ۵ به علاوه یک. خانم کاترین اشتون هم جواب او را داده است؛ اما هنوز پاسخی از ایران دریافت نشده است.
وزیر امور خارجه آمریکا در مورد نقض حقوق بشر در ایران گفت:
افرادی تعیین شده اند برای تعیین تخلفات حقوق بشر. ما افراد خاصی را که بطور خاص به نقض حقوق بشر پرداخته اند تحریم کرده ایم.
خانم کلینتون در مورد اینکه چه کارهای بخصوصی در این مورد انجام می شود گفت: ما می خواهیم مردم ایران امکان دور زدن پرده مجازی اینترنت را داشته باشند
ما از دگراندیشان درون مرزی و برون مرزی حمایت می کنیم. ما می دانیم که کورش کبیر نخستین بانی حقوق بشر بوده است. تلاش ما در راستای گسترش آزادی و رعایت موازین حقوق بشر است.
درمورد این پرسش که دولت آمریکا برای تسهیل ارتباطات جهان خارج با ایران چه اقدامی می کند گفت:
به عقیده ما دولت ایران پیچیده ترین روشها را برای کنترل ارتباطات اینترنتی و تلفنی مردم خود بکار گرفته است. بنا براین ما میخواهیم امکاناتی فراهم کنیم که مردم ایران بتوانند با دنیای خارج رابطه برقرار کنند.
خانم کلینتون در باره توطئه قتل سفیر عربستان و تردیدهایی که بوجود آمده است گفت:
میدانم که این واقعه رویداد تکان دهنده ای بود. اطلاعات زیادی از متهم وجود دارد که موضوع توطئه را تأیید می کند. ما از طریق کارآگاهی که خود را به عنوان عضو گروه تبهکار مکزیکی جازده و در ارتباط با متهم بوده است اطلاعاتی دریافت کرده ایم. مکالمات تلفنی زیادی وجود دارد. سند پرداخت یکصد هزار دلار به بانک وجود دارد. بنا براین ما اسناد مثبت زیادی داریم که این موضوع را تأیید می کند. ما نگران این موضوع هستیم، و نمی خواهیم دیپلمات هیچ کشوری در کشور ما آسیب ببیند.
اقدام ایران در این زمینه با مفاد کنوانسیونهای بین المللی مغایر است؛ و ایران باید در تحقیقاتی که سازمان ملل در این مورد انجام می دهد با آن سازمان همکاری کند. این تنها عمل ایران نبوده است. در گذشته جمهوری اسلامی در داخل کشور و در کشورهای دیگر اقدامات مشابهی انجام داده است
درمورد سازمان مجاهدین خلق خان کلینتون گفت: ارزیابی در این مورد ادامه دارد. اتحادیه اروپا ارزیابیهایی کرده و نام این سازمان را از فهرست تروریستی برداشته است. باید توجه داشت که بررسی درمورد گروههای تروریستی امری است که مدام ادامه دارد.
خانم کلینتون در پایان مصاحبه خطاب به مردم ایران گفت:
میخواهم سپاسگزاری کنم از همه شما، واز هزاران پرسش شما. امیدوارم بتوانم این رابطه را بار دیگر برقرار کنم، زیرا مایلم با مردم ایران گفتگوی مستمری داشته باشم . ما معتقدیم که ایران دارای استعدادهای بالقوه است و مردم ایران در طول تاریخ ثابت کرده اند که ملت فوق العاده ای هستند. ما می خواهیم رژیم ایران رفتار خود را تغییر دهد. ما می خواهیم شاهد آن باشیم که دولت شما موازین رعایت حقوق بشر را آغاز کند، و به آمال و آرزوهای شما توجه کند. ما خواستار بهبود روابط با ایران هستیم ، و می خواهیم از گذشته دور شویم. من عقیده دارم که هر دو طرف از آنچه در ۵۰ سال گذشته رخ داده متأسف هستیم؛ اما ما مایلیم بنای یک رابطه خوب را پی ریزی کنیم
پرزیدنت اوباما خود را به برقراری ارتباط با مردم ایران متعهد کرده بود اما تاکنون پاسخ مثبی در این زمینه دریافت نکرده است؛ بنا براین آنچه که ما در نظر داریم این است که به رغم این واقعیت که ما رابطه سیاسی نداریم من از همین جا اعلام می کنم که یک سفارت مجازی در تهران باز میکنیم . این وبسایت تا پایان سال راه اندازی خواهد شد. ما تلاش خواهیم کرد که با مردم ایران بخصوص با دانشجویان ایران تماس بگیریم و من آنها را تشویق می کنم که بیایند در ایالات متحده به تحصیلات خود ادامه دهند. ما همچنین در صددیم ارتباط ملت با ملت را برقرار کنیم، تا روابط دو کشور بهبود یابد ؛ و من فکر می کنم این روابط میان ملتهای آمریکا و ایران برای قرن بیست ویکم از اهمیت زیادی برخوردار است.
فقط یک جمله خطاب به خانم کلینتون:شما چطور از یک کشور فوق دیکتاتور توقع شنیدن حرف راست دارید؟اگر صدای ما برای درخواست کمک به شما میرسید که ما در حرف زدن آزاد بودیم.مشکل اینجاست چیزی که به گوش شما میررسد خواسته ما نیست.ما نیازمند کمکیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر