۱۳۹۰ آبان ۲, دوشنبه

پس لرزه اختلاس سه هزار میلیاردی: استیضاح وزیر اقتصاد ایران

وزیر اقتصاد ایران ، باید برای دفاع از خود در مقابل استیضاح نمایندگان مجلس ، ۹ روز دیگر در مجلس شورای اسلامی حاضر شود. محورهای این استیضاح به اختلاس سه هزار میلیارد تومانی ارتباط دارد و نمایندگان منتقد دولت اصرار دارند عملکرد دولت به وقوع چنین فساد بی سابقه ای منجر شده است. با این حال نمایندگان خواستار سوال از محمود احمدی نژاد هنوز نتوانسته اند او را وادار به حضور در بهارستان کنند.
با اینکه یک ماه از امضای سی نماینده مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد می گذرد ، سرانجام هیات رییسه مجلس ، دیروز دریافت آن را تایید کرد تا شمس الدین حسینی ده روز فرصت داشته باشد تا در مجلس از خود دفاع کند. استیضاح وزیر اقتصاد در شرایطی روی می دهد که نگاهی به محورهای اختلاس نشان می دهد ، این استیضاح پس لرزه افشای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی است. بنا بر اعلام نمایندگان استیضاح چهار محور دارد:
- عدم اجرای وظایفی که وزیر نسبت به بانک ها دارد
- نصب افراد بدون صلاحیت
- عدم نظارت بر کارکرد بانک ها
- مقاومت نکردن در برابر اعمال نفوذ مقامات
بعد از افشای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی توسط گروه اقتصادی «امیرمنصور آریا» ، مخالفان دولت را به کوتاهی متهم می کنند. پیش از این نامه هایی از اعضای کابینه و حتی محمود احمدی نژاد در موافقت با واگذاری کارخانه ها به این گروه اقتصادی علنی شد با اینحال، تاکنون محمود احمدی نژاد هرگونه ارتباط با عوامل اختلاس را رد کرده است. حتی ابتدای این هفته ، آقای احمدی نژاد به تلویزیون سی ان ان گفت که «هيچ كدام از اعضاي دولت در هيچ تخلفي دخالتي ندارند و هيچ اتهامي متوجه مجموعه دولت و نزديكان بنده نيست و همگان خواهند ديد كه پس از رسيدگي به اين موضوع از سوي دستگاه قضايي، هيچ اتهامي به دولت وارد نخواهد بود.» او همچنین مدعی شد «اتهاماتي مانند فساد مالي عليه دولت اقدامي سياسي و ژورناليستي است.»
تا تضیف احمدی نژاد
نمایندگان مجلس در هفته های اخیر طرح سوال از رییس جمهوری را امضا کردند اما هیات رییسه مجلس هنوز آن را اعلام وصول نکرده و حتی امروز یکی از اعضای هیات رییس مجلس اعلام کرد ، این طرح منتفی شده است. براساس قانون ، زمانی که نمایندگان خواستار سوال از رییس جمهوری هستند ، هیات رییسه موظف است آن را اعلام کند و رییس جمهوری در مجلس حاضر شود اما هیات رییس مجلس اینکار را نکرد.
بنظر می رسد طرحی به این اهمیت که می تواند آینده کاری رییس دولت را تحت تاثیر قرار دهد ، بدون تایید رهبری امکانپذیر نباشد. به همین دلیل است که محمد رضا باهنر هفته پیش اعلام کرد «بزرگان نظام» ، «کش دادن» سوال از رییس جمهوری را «مصلحت ندانستند». او هر چند از رهبری جمهوری اسلامی نامی نبرد اما اشاره او به سخنان آیت الله خامنه ای است. رهبر جمهوری اسلامی ، بعد از ۴۵ روز به افشای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی واکنش نشان داد و ضمن اعلام اینکه مسوولان سرگرم رسیدگی به آن هستند ، از رسانه ها خواست موضوع را «کش ندهند».
برغم این توصیه آقای خامنه ای ، حال مجلس سعی در استیضاح وزیر اقتصاد دارد.
هوشنگ اسدی ، روزنامه نگار از پاریس اعتقاد دارد مجلس روی به استیضاح وزرا آورده چون اجازه اینکار را یافته و تا مراحلی پیش خواهد رفت. وی گفته است:«من این را نقش جدیدی می بینم که در جمهوری اسلامی برای مجلس قائل شده اند.»
هوشنگ اسدی می گوید سیاست حکومت ایران این است که احمدی نژاد ضعیف شود

آقای اسدی می افزاید:«حاکمیت سعی دارد اینطور جلوه دهد که مجلس مقتدر است و نقش مهمی در معادلات قدرت در ایران بازی می کند.»
با اینکه نمایندگانی خواستار سوال از محمود احمدی نژاد شده اند اما علی مطهری فاش کرده که هیات رییسه مجلس مانع اجرای این طرح شده است. به همین دلیل ، آقای مطهری از سمت نمایندگی استعفا داده و این هفته به استعفای او رسیدگی می شود.
مجلس بزودی وزیر اقتصاد را استیضاح می کند و بعید است طرح سوال از رییس جمهوری اجرایی شود.
هوشنگ اسدی نیز این احتمال را می دهد و می گوید:«من فکر نمی کنم مجلس بتواند احمدی نژاد را به مجلس بکشاند. سیاست این است که احمدی نژاد را با این شرایط حفظ کنند ولی در عین حال ، او را ضعیف کنند.
این روزنامه نگار می افزاید:«آنچه در مورد او اجرا می شود این است که اطراف رییس دولت را خالی کنند و زمانی که دوره ریاست جمهوری تمام شد ، شخصیتی ضعیف بشود و نتواند در آینده ایران نقشی بازی کند.»
استیضاح ، استعفا و سوال
غیر از استیضاح شمس الدین حسینی ، مجلس با یک استیضاح و استفعای دیگر روبروست. تاکنون بیش از پنجاه نماینده مجلس طرح استیضاح وزیر نیرو را امضا کرده اند که اگر هیات رییسه آن را تایید کند ، مجید نامجو باید در مجلس حاضر شود.
در کنار این موضوع ، بحث استعفای علی مطهری این هفته در مجلس طرح می شود. آقای مطهری در واکنش به عملکرد هیات رییسه مجلس در تعویق طرح سوال از رییس دولت ، استعفا داده است. او گفته است «سئوال کنندگان از رئیس جمهور تحت فشار انصراف دادند.»
پیش بینی می شود این هفته ، نمایندگان درباره استیضاح او تصمیم بگیرند. استعفای علی مطهری از سمت نمایندگی مجلس ، تنها با رای اکثریت نمایندگان پذیرفته می شود.
تا کنون رهبر جمهوری اسلامی از دولت حمایت کرده و مانع استیضاح برخی از وزرا و رییس دولت شده است. پیش از این برخی نمایندگان گفته بودند حمایت های رهبری موجب رای اعتماد دولت در سال ۸۸ شد و اگر این حمایت ها نبود ، حداقل شش وزیر دولت دهم ، نمی توانستند از مجلس رای اعتماد کسب کنند.

همچنين نگاه کنيد به

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر