۱۳۹۰ مهر ۲۹, جمعه

ايران در آئينه مطبوعات آمريکا

رد ادعای ايران مبنی بر دست داشتن مجاهدين خلق در طرح توطئه سفير عربستان، جدال سياسی ميان آيت الله خامنه ای با محمود احمدی نژاد که با پيشنهاد حذف مقام رياست جمهوری اسلامی ايران، اوج تازه ای گرفته، و ادامه سختگيريهای جديد عليه فيلمسازان ايرانی و بازداشت شماری از آنان، از جمله موضوعهای مورد بحث روزنامه های چاپ آمريکاست.
نيويورک تايمز می نويسد: آمريکا ادعای ايران مبنی بر دست داشتن مجاهدين خلق در طرح توطئه اخير را رد کرده است. نيويورک تايمز در گزارش خود می نويسد: مقامات دولت اوباما گزارش خبرگزاريهای ايران مبنی بر وابستگی شکوری، متهم فراری در پرونده طرح ترور سفير عربستان، به يک سازمان سياسی تبعيدی مخالف ايران را رد کرده اند.
نيويورک تايمز می افزايد: رسانه های ايران به نقل از اينترپل - پليس بين الملل - مدعی شده اند که غلام شکوری، عضو کليدی مجاهدين خلق و شورای ملی مقاومت، است. هرچند سخنگوی اينترپل از واکنش به اين ادعای رسانه های ايران خودداری کرده اما مقامات آمريکا می گويند اينترپل تاکنون سرنخی از ارتباط شکوری با مجاهدين خلق بدست نياورده است.
نيويورک تايمز می نويسد خبرگزاری مهر ايران که نخستين منبع اين خبر بوده می گويد شکوری دارای تابعيت و گذرنامه آمريکايی ست؛ در حالی که مقامات آمريکا می گويند شکوری نه از تابعيت آمريکا برخوردار است و نه گذرنامه آمريکايی دارد؛ بلکه بايد گذرنامه او توسط دفتر حفاظت منافع ايران در واشنگتن، صادر شده باشد.
اما در خبری ديگر روزنامه سات ليک تربيون چاپ آمريکا در گزارشی با عنوان «رهبر ايران می گويد مقام احمدی نژاد می تواند حذف شود» موضوع پيشنهاد حذف جايگاه رياست جمهوری اسلامی از ساختار قدرت در ايران را مبنای گزارش خود قرار داده و می نويسد: در ادامه جدال قدرت سياسی در ايران، تعادل نيروها بهم ريخته و رهبر قدرتمند ايران هشدار داد که مقام رياست جمهوری اسلامی می تواند از ساختار قدرت سياسی ايران، حذف شود. اين روزنامه می افزايد: گرچه اين سخنان رهبر تغيير فوری به دنبال نداشته و او تنها در باره يک احتمال در آينده ای دور سخن رانده؛ با اين همه توجه به حذف بالاترين مقام انتخابی در جمهوری اسلامی نشانگر شدت جدال سياسی خامنه ای با محمود احمدی نژاد است.
در همين حال روزنامه هاليوود ريپورتر در گزارشی پيرامون تاييد حکم محکوميت جعفر پناهی فيلمساز ايرانی نوشته است: از پی تاييد ۶ سال حبس و ۲٠ سال محروميت اجتماعی جعفر پناهی که محروميت از سفر به خارج از کشور وی را نيز شامل می شود، اعتراض کارگردانان، فيلمبرداران، فيلمنامه نويسان، مستندسازان، تهيه کنندگان و تدوين گران هاليوود را در پی داشت. اين روزنامه سپس بخشهايی از بيانيه دست اندرکاران سينمای هاليوود در دفاع از سينماگران بازداشت شده ايران را آورده و به نقل از اتحاديه کارگردانان افزوده است: اين اتحاديه با ١۴هزار و پانصد کارگردان عضو در سراسر جهان براين باور است که هنرمندان يک جامعه پويا بايد بدون نگرانی و فشارهای حکومتی - از جمله اعمال سانسور - از آزادی زندگی و کار، برخوردار باشند. و ما اميدواريم حکومت ايران فيلمسازان بازداشتی را آزاد کرده و شناسايی حق خلق آثار را برايشان به رسميت بشناسد تا تعالی جامعه ايران، امکانپذير شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر