۱۳۹۰ دی ۴, یکشنبه

مصاحبه با جیمز ولزی، رئیس سابق سی.آی.ای

جیمز ولزی، رئیس سابق سی.آی.ای: بانک مرکزی ایران باید سال ها پیش تحریم می شد.
فشارهای بین المللی علیه برنامه اتمی ایران شدت می گیرد. اما منتقدان رئیس جمهوری آمریکا خواستار تحریم های گسترده تری علیه جمهوری اسلامی ایران هستند. جیمز ولزی، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی.آی.ای.  می گوید اگر پرزیدنت اوباما تحریم های شدیدتری را از ابتدای ریاست جهوری اش علیه ایران وضع می کرد، اکنون شاهد وضع متفاوتی می بودیم.
به نظر شما اگر ایران تنها چند ماه تا دستیابی به سلاح اتمی فاصله داشته باشد، آمریکا چه کار باید بکند؟
جیمز ولزی: سوال بسیار دشواری است. اگر فرض کنیم که ما سه ماه فرصت داشته باشیم، من دو ماه هم صبر می کنم. من برای مثال بانک مرکزی را کاملا هدف قرار می دهم و تحریم می کنم. سعی خواهم کرد دور دومی از تحریم های همه جانبه را علیه ایران وضع کنم تا به تمامی کشورها بگویم اگر دولت ها و یا شرکت هایشان به غیر از غذا و دارو چیز دیگری به ایران بفرستد، در آن صورت تجارت با ایران و یا شرکت های ایرانی به قطع روابط تجاری با آمریکا و شرکت ها و بانک های این کشور خواهد انجامد.

ارزیابی جیمز ولزی از تحریم های آمریکا علیه ایران

اگر پرزیدنت اوباما در ابتدای ریاست جمهوری اش چنین کاری را انجام داده بود و تحریم های سختی را علیه ایران اعمال می کرد - تحریم هایی سختر از آنچه که دولت آمریکا اکنون اعمال می کند - اگر بانک مرکزی را تحریم می کرد و دور دومی از تحریم های همه جانبه را به طور کامل اعمال می کرد ما امروز شاهد وضع بسیار متفاوتی در رابطه با برنامه اتمی ایران می بودیم ... من فکر می کنم تنها به عنوان آخرین راه باید از گزینه نظامی استفاده کرد. اما باید بگویم اگر از گزینه نظامی استفاده کنیم نباید تنها برنامه اتمی ایران را هدف قرار گیرد. ما باید هرکاری بکنیم تا سپاه پاسداران را از میان ببریم.
 چرا سپاه پاسداران؟
جیمز ولزی: زیرا سپاه نیروی سرکوبگر در ایران است. آنها مجریان تمامت خواهی در ایران هستند. سپاه اصلی ترین عامل سرکوب مردم ایران است. آنها طبقه حاکم هستند. آنها ذات اهریمن اند.
 در ماه های اخیر ما شاهد افزایش فشارها علیه ایران بوده ایم. آیا شما این فشارها را موثر می دانید؟
جیمز ولزی: این تحریم ها کمی موثر است، باید افزایش تحریم ها سال ها پیش صورت می گرفت. بانک مرکزی ایران باید سالها پیش هدف قرار می گرفت. دور دوم تحریم های همه جانبه علیه ایران باید سالها پیش اعمال می شد. ایده گفتگو با حکومت ایران که دولت آمریکا در ابتدای ریاست جمهوری اوباما داشت، واقعا بی معنی بود. از زمان جیمی کارتر، همه رئیس جمهوری های آمریکا سعی کردند با رژیم ایران مذاکره کنند. این تلاش ها مطلقا نتیجه ای نداشت جز اینکه به اتلاف وقت و به برنامه اتمی ایران انجامید. مذاکره با رژیم کنونی ایران مطلقا بی نتیجه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر