۱۳۹۰ دی ۱۰, شنبه

مرحله اصلی رزمایش در تنگه هرمز؛ موشک‌های دور برد آزمایش شد

ایران در هشتمین روز از رزمایش دریایی «ولایت ۹۰» که مرحله اصلی و «قدرت» نامیده شده است موشک‌های دوربرد و دارای برد کوتاه ساحل به دریا را در خلیج فارس آزمایش کرد.
بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، آزمایش انواع موشک‌های برد بلند و برد كوتاه ساحل به دریا، پرتاب انواع موشک‌های سطح به سطح و سطح به هوا توسط یگان‌های شناور، پرتاب اژدر توسط زیرسطحی‌های نیروی دریایی و پرتاب موشک توسط دوش‌پرتاب‌ها از صبحگاه شنبه، ۱۰ دی ماه در خلیج فارس آغاز شده است.
در این مرحله از رزمایش، سامانه‌های ماهواره‌ای و تجهیزات ارتباطی دور برد هم تست نهایی شده است.
در همین رابطه، محمود موسوی، سخنگوی رزمایش «ولایت ۹۰» گفت که برای تخریب اهداف سطحی و هوایی دشمن فرضی، در اولین مرحله از رزمایش «ولایت ۹۰» تمام یگان‌های عمل‌كننده در آرایش حمله قرار گرفتند.
به این ترتیب سامانه‌های سبک و سنگین توپخانه دریایی كه برروی ناوشكن‌های یگان‌های موشک‌انداز و پشتیبانی كننده نیروی دریایی ارتش مستقر شده‌اند علیه اهداف فرضی سطحی، پروازی و اهداف نور افشان شلیک كردند.
یکی دیگر از اهداف این مرحله از رزمایش خنثی کردن اقدامات جنگ الكترونیک و ضد الكترونیک، عملیات تبادل نیرو و تجهیزات در دریا و گشت و شناسایی دریایی همزمان با تیراندازی سامانه‌های توپخانه‌ای نیروی دریایی ارتش اعلام شده است.
سخنگوی رزمایش «ولایت ۹۰» حفاظت و پشتیبانی از نیروهای رزمایش را بر عهده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء و جنگنده بمب افكن‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
از ناوهای جماران، الوند، البرز و خارک هم در این مرحله از رزمایش استفاده می‌شود.
رزمایش ۱۰ روزه ولایت ۹۰ با مشارکت یگان‌های سپاه پاسداران از سوم دی ماه در سواحل جنوبی ایران و در منطقه‌ای به وسعت دو میلیون کیلومتر مربع در منطقه شرق تنگه هرمز، دریای عمان، خلیج عدن و شمال اقیانوس هند آغاز شده و قرار است تا ۱۲ دی ماه ادامه پیدا کند.
همزمان با آغاز رزمایش دریایی «ولایت ۹۰» در آب‌های جنوب ایران هم خبرهایی درباره تصمیم ایران برای بستن تنگه هرمز منتشر شد.
قبل از آن هم مقام‌هایی در جمهوری اسلامی هشدار داده بودند که در صورت تحریم خرید نفت ایران از سوی غرب و اتحادیه اروپا، ایران نیز تلافی خواهد کرد و تنگه هرمز را به روی عبور نفت می‌بندد.
این موضوع تاکنون واکنش‌های مختلفی بین مقامات ایرانی و جامعه بین‌المللی به دنبال داشته است.
در همین رابطه، هفتم دی‌ماه حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی بستن تنگه هرمز در صورت لزوم برای ایران را «از آب خوردن هم آسان‌تر» اعلام کرد.
پیش از او، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران غربی‌ها را تهدید کرده بود که در صورت تحریم نفت ایران، این کشور تنگه هرمز را خواهد بست و جلوی صادرات نفت را خواهد گرفت.
اما امروز مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح گفتمان انسداد تنگه هرمز را مربوط به پنج سال گذشته دانست.
این مقام نظامی، ایران امروز را دارای توانمندی‌های زیادی معرفی کرد که به گفته او هنوز زمان نشان دادن این توانایی‌ها به دنیا فرا نرسیده است.
مسعود جزایری با رد توانمندی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکای و اروپا تاکید کرد که آنها در تحلیل اخبار و گزارش‌ها و رویدادها مکررا دچار ناکامی می‌شوند.
معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین پیش بینی کرد که کشورهای دنیا بر سر نفت منافع خود را با آمریکا گره نمی‌زنند چون دچار خسارت زیادی می‌شوند.
این در حالی است که پیش از این رستم قاسمی، وزیر نفت ایران در واکنش به خبرهایی درباره تصمیم ایران برای بستن یک‌روزه تنگه هرمز طی یک رزمایش نظامی، گفته بود «ایران قصد انجام چنین کاری را ندارد.»
در این ارتباط خبرگزاری آسوشیتدپرس چهارشنبه هفتم دی گزارش داد که در پی تهدید ایران به بستن تنگه هرمز، قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاتر از ۱۰۱دلار در هر بشکه رسید و این نگرانی را به وجود آورده که افزایش تنش‌ها در خاورمیانه موجب قطع صادرات نفت از تنگه هرمز شود.در این روز پایه قیمت نفت برای تحویل در ماه فوریه حدود شش درصد بوده است.
ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نیز در واکنش به تهدید‌های ایران آنها را «بی‌اساس» خواند و اعلام کرد که هر کشوری که آزادی تردد در یک آبراه بین‌المللی را تهدید کند به‌ طور یقین جایی در جامعه بین‌الملل ندارد. موضوعی که با واکنش تند ایران روبه‌رو شد.
تنگه هرمز، یکی از آب‌راه‌های استراتژیک جهان است که حدود ۴۰ درصد از نفت تولیدی دنیا از آن می‌گذرد و ایران با در اختیار داشتن جزایر متعدد مشرف به این تنگه، امکان مانور زیادی دارد.
ایران دومین تولیدکننده نفت اوپک است و بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در سال ۲۰۰۹ حدود یک سوم از نفت صادراتی جهان از تنگه هرمز عبور کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر