۱۳۹۰ دی ۵, دوشنبه

«اخطار جدی» ارتش ایران به یک بالگرد در رزمایش تنگه هرمز

نیروی دریایی ارتش ایران از «اخطار جدی» به یک بالگرد متعلق به کشوری فرامنطقه‌ای در دومین روز از رزمایش دریایی «ولایت ۹۰» در محدوده منطقه رزمایش ایران در تنگه هرمز خبر داد.
محمود موسوی، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش دوشنبه، پنجم دی‌ماه با اعلام این خبر به خبرگزاری‌ها ایرنا گفت که با اخطار جدی ماموران نیروی دریایی، خلبان این بالگرد مجبور به ترک منطقه عملیاتی مربوط به ایران شده است.
به گفته او، دو بار به این بالگرد تذکر داده شد، اما به دلیل «بی‌توجهی» این بالگرد، نیروهای ایران، بالگرد را به اقدامات بعدی تهدید کردند که سریعا فاصله ایمنی را رعایت و منطقه را ترک کرد.
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش حضور این بالگرد را تلاشی از سوی نیروهای فرا منطقه‌ای برای آگاه شدن از برنامه‌های ایران ارزیابی کرد.
موسوی پیش بینی کرد همزمان با اجرای این رزمایش هواپیماهای جاسوسی و شناورهای مختلف در صدد کسب اطلاع از چگونگی رزمایش از سوی ایران بر آیند.
او یادآور شد که به همین دلیل به یگان‌های ارتش تاكید شده است كه در طول رزمایش تحركات هوایی و دریایی این منطقه را زیر نظر داشته باشند.
رزمایش دریایی «ولایت ۹۰» از سوم دی ماه با مشارکت یگان‌های سپاه پاسداران در سواحل جنوب ایران، به مدت ۱۰ روز در تنگه هرمز، دریای عمان، آب‌های آزاد شمال اقیانوس هند تا خلیج عدن برگزار می‌شود.
«نجات یک نفت‌کش عربستان در آب‌های آزاد»
محمود موسوی، معاون عملیات نیروی دریایی ارتش همچنین از «نجات نفت‌كش عربستان در آب‌های آزاد‌» در سومین شب این رزمایش خبر داده است.
به گفته او، هنگامی که ناوشكن جماران در محدوده عملیاتی ایران مشغول فعالیت بود با درخواست کمک یک فروند تانكر نفت‌كش متعلق به عربستان روبه‌رو شد.
بنا بر گفته‌های این مقام ارتش، نفت کش عربستان بعد از نزدیک شدن تعدادی قایق ناشناس از ایران کمک خواسته بود که بعد از حضور نیروهای ایران قایق‌های ناشناس از منطقه «متواری» شدند.
پس از ایران، عربستان سعودی بیشترین نوار ساحلی را در خلیج فارس دارد.
همزمان با آغاز رزمایش دریایی «ولایت ۹۰» در آب‌های جنوب ایران خبرهایی درباره تصمیم ایران برای بستن یک‌روزه تنگه هرمز طی یک رزمایش نظامی منتشر شد.
در همین راستا، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی روز جمعه گفت که بستن تنگه هرمز در جریان این رزمایش به تصمیم «بزرگان» جمهوری اسلامی بستگی دارد.
حبیب‌الله سیاری، در نشست خبری این رزمایش افزود که «مطمئنا وقتی ما می‌توانیم در آب‌های آزاد ورود پیدا کنیم، بحث تنگه هرمز هم برای ما کار آسانی است.»
این در حالی است که پیش از این رستم قاسمی، وزیر نفت ایران در واکنش به خبرهایی درباره تصمیم ایران برای بستن یک‌روزه تنگه هرمز طی یک رزمایش نظامی، گفته بود «ایران قصد انجام چنین کاری را ندارد.»
به دنبال افزایش تحریم‌های بین‌المللی و تهدیدهای نظام آمریکا، اسرائیل و متحدان آنها، تابستان امسال محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه اعلام کرد که بستن تنگه هرمز «در دستور کار ایران» قرار دارد.
در همین رابطه، پرویز سروری، رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نیز گفت که در صورت عملی‎شدن تهدیدهای نظامی علیه ایران، مسدود کردن تنگه هرمز در دستور کار ایران قرار می‌گیرد.
اما در واکنش به این اظهارات، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران ۲۳ آذر ماه اعلام کرد که بستن تنگه هرمز در دستور کار جمهوری اسلامی قرار ندارد.
تنگه هرمز، یکی از آب‌راه‌های استراتژیک جهان است که حدود ۴۰ درصد از نفت تولیدی دنیا از آن می‌گذرد و ایران با در اختیار داشتن جزایر متعدد مشرف به این تنگه، امکان مانور زیادی دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر