ايران به اظهارات سخنگوی ناوگان پنجم آمريکا در منطقه واکنش نشان داد. جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به سخنگوی ناوگان پنجم آمريکا که گفته بود هرگونه وقفه ای در عبور کشتی ها از تنگه هرمز، تحمل نخواهد شد، روز پنجشنبه گفت: در صورتی كه منافع حياتی ايران به هر قيمتی تهديد شود، از اعمال استراتژی های خود دست بر نمی داريم.
جمهوری اسلامی ايران، در چند روز گذشته، تهديد به بستن تنگه هرمز شاهراه خليج فارس به درياهای آزاد کرده و می گويد چنانچه خريد نفت ايران تحريم شود، ايران اين آبراه را بر روی نفتکش ها خواهد بست.
آمريکا در پاسخ به اين تهديد گفته است با هرگونه اقدامی برای بستن اين تنگه و قطع شريان نفت خليج فارس، مقابله خواهد کرد.
با تکرار تهديد به بستن تنگه هرمز از سوی مسئولان جمهوری اسلامی، آمريکا همراه با کشورهای غربی از جمله فرانسه گفته اند: تنگه هرمز يک آبراه بين المللی است و ايران بايد به تعهداتش مبنی بر رعايت قوانين دريانوردی در آب های آزاد جهان، پايبند باشد. بنا به آمار، بيش از يک سوم جريان نفت و گاز جهان از اين تنگه، عبور می کند.
يک سخنگوی ناوگان پنجم آمريکا در بحرين  گفت، ما توقف در روند کشتيرانی اين آبراه را نمی پذيريم و با هرگونه اقدامی برای بستن آن مقابله خواهيم کرد. آمريکا می گويد نيروی دريايی ايالات متحده آمريکا آماده است با اقدامات خصمانه به مقابله بپردازد تا از آزادی عبور کشتی ها، اطمينان حاصل کند.
حسين سلامی، جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران، نيز در پاسخ به سخنان مقام آمريکايی، گفت: در صورتی كه منافع حياتی ايران به هر قيمتی تهديد شود، تهديد را در مقابل تهديد قرار می دهيم و از اعمال استراتژی های خود دست بر نمی داريم.
همزمان با اين تهديدها، نيروی دريايی جمهوری اسلامی سرگرم اجرای يک رزمايش در تنگه هرمز است و سخنگوی اين رزمايش گفت پشتيبانی از يگان ها تا شمال اقيانوس هند گسترش يافته است. درياسالار حبيب الله سياری، فرمانده نيروی دريايی جمهوری اسلامی ايران، گفت که ويديويی از ناو هواپيمابر آمريکا در حال ورود به دريای عمان تهيه شده است؛ اما، مشخص نيست که چه اطلاعاتی ارتش ايران ميتواند از اين ويديو کسب کند.
سعيد ليلاز، تحليلگر سياسی در اين باره، می گويد: دو سال پيش رهبر جمهوری اسلامی از سپاه پاسداران خواست تا امنيت تنگه هرمز را برعهده گيرد اما امروز نيروی دريايی ارتش، دست به يک رزمايش زده است.
تنش بر سر تنگه هرمز زمانی افزايش يافت که وزيران اتحاديه اروپا در نشست اخير خود گفتند، چنانچه ايران فعاليت های مشکوک هسته ايش را متوقف نکند، اين اتحاديه خريد نفت ايران را تحريم خواهد کرد.
پاتريک کلاوسون، از مؤسسه مطالعات خاور نزديک در واشنگتن، می گويد: تلاش برای بستن تنگه هرمز عمل نابخردانه ای از سوی ايران است. اين مغاير منافع ايرانيان است زيرا به درآمد ملی آنان بشدت آسيب می رساند و همه کشورهای وارد کننده نفت در جهان را عليه ايران، متحد می کند.
محمدرضا رحيمی، معاون اول رييس جمهوری اسلامی ايران، روز سه شنبه گفت: اگر بنا باشد نفت ايران را تحريم کنند، يک قطره نفت از تنگه هرمز، عبور نخواهد کرد. و از پی آن درياسالار حبيب الله سياری اظهار داشت بستن اين تنگه آسان است اما رهبری در اين مورد تصميم ميگيرد.
از پی اين رويدادها بهای نفت در بازارهای جهان افزايش يافت که می تواند به بی ثباتی بازار نفت در سال آينده ميلادی دامن زند.