۱۳۹۰ دی ۵, دوشنبه

تعداد کاندیداهای انتخابات مجلس نهم از هزار نفر گذشت

وزیر کشور اعلام کرد که تا ساعت ۱۵:۴۵ عصر دوشنبه، پنجم دی‌ماه، مجموعاً ۱۰۲۰ نفر برای کاندیداتوری مجلس نهم در سراسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند.
ثبت‌‌نام داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس نهم، از روز شنبه، سوم دی‌ماه در ۲۰۷ حوزه انتخابیه آغاز شده و تا دهم دی‌ماه ادامه خواهد داشت.
از جمله چهره‌های سرشناسی که دوشنبه، پنجم دی‌ماه با حضور در ستاد انتخابات کشور کاندیدا شدند می‌توان به حداد عادل، غلامرضا مصباحی‌مقدم، لاله افتخاری، حمیدرضا پشنگ، حمیدرضا ملکشاهی، علی عباسپور تهرانی‌فرد از نمایندگان مجلس هشتم اشاره کرد.
در همین حال اعلام شده است که بیشترین گروه سنی که در تهران ثبت‌نام کرده‌اند، بین ۳۰ تا ۳۵ سال سن داشته‌اند، این میزان در سراسر کشور به گروه سنی بین ۴۱ تا ۴۵ سال تعلق دارد.
براساس قانون انتخابات مجلس، حداقل سن برای دواطلبان انتخابات مجلس، سی سال و حداکثر هفتاد و پنج سال است و انتخاب شوندگان باید شرایطی ازجمله «اعتقاد و التزام عملی به اسلام و جمهوری اسلامی، وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولايت فقيه، نداشتن سوء‌شهرت در حوزه انتخابيه و داشتن مدرک کارشناسی ارشد يا معادل» را دارا باشند.
در ایران، شورای نگهبان وظیفه نظارت بر انتخابات را برعهده دارد و داوطلبان برای شرکت در انتخابات باید از فیلتر شورای نگهبان بگذرند.
آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته از کسانی که «شایستگی» نمایندگی مجلس را ندارند خواست که ثبت‌نام نکنند تا «بی‌جهت آبروی خود را نبرند و همه را نیز معطل نکنند.»
از سوی دیگر شرکت اصلاح طلبان در این انتخابات در هاله‌ای از ابهام است. در شرایطی که به نظر می‌رسد، نظام برای مشروعیت‌بخشی به انتخابات، به حضور اصلاح‌طلبان و به عرصه آوردن هوادران‌شان نیاز دارد، اکثر اصلاح طلبان یا مستقیماً انتخابات را تحریم کرده‌اند و یا شروطی را برای شرکت تعیین کرده‌اند که تاکنون مورد قبول واقع نشده است.
اما دیگر رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان می‌کوشند با برجسته کردن حضور نمایندگان اقلیت در مجلس هشتم در انتخابات پیش‌رو، بر تلقی حضور اصلاح‌طلبان دامن بزنند.
حزب مردمسالاری، از جمله احزاب اصلاح‌طلب که دبیرکلی آن را مصطفی کواکبیان برعهده دارد، در اطلاعیه‌ای خواستار آن شد که «‌نخبگان براي عقب راندن وكيل‌الدوله‌ها فرصت ثبت نام را از دست ندهند».
در همین حال، خبرگزاری فارس از ثبت نام مهدی خزعلی از محکومان دادگاه انقلاب که از او با عنوان «متهم فتنه» یاد کرده، خبر داده است.
«فتنه» اصطلاحی است که حکومت ایران درمورد اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم که به بزرگترین ناآرامی در ۳۰ سال اخیر تبدیل شد، به کار می‌برد.
اما دیگر گروه‌های اصلاح‌طلب موضع متفاوتی داشته‌اند. از جمله سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که دو روز پیش، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این سازمان در انتخابات مجلس نه کاندیدایی دارد و نه حاضر به رای دادن هستند.
شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز پیش از این اعلام کرده بود که با توجه به فضای ایجاد شده برای فعالیت احزاب و رسانه‌ها، اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس فهرست انتخاباتی ارائه نخواهند کرد و از هیچ نامزد انتخابات حمایت نمی‌کنند.
در این راستا محمد خاتمی‌، رئیس جمهوری سابق ایران که در طول ماه‌های گذشته در چند مرحله شروط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات را اعلام کرده بود اعلام کرد اصلاح‌طلبان «نمی‌توانند و نباید» در انتخابات مجلس نهم نامزد داشته باشند.
آیت‌الله جنتی نیز در پاسخ به سخنان آقای خاتمی گفته بود که نیازی به حضور اصلاح‌طلبان نیست.
برخی از شخصیت‌های سرشناس اصلاح‌طلب هم اعلام کرده‌اند که شرایط برای شرکت در انتخابات مناسب نیست، از جمله میرحسین موسوی در دیدار با خانواده‌اش تاکید کرده بود که با تداوم وضع فعلی، نمی‌توان امیدی به انتخابات و شرکت در آن داشت.
در مقابل در جبهه اصولگرایان اختلاف همچنان ادامه دارد و این جبهه نتوانسته است لیست واحدی را ارائه کند.
«جبهه پایداری انقلاب اسلامی» به رهبری محمد تقی مصباح يزدی با «جبهه متحد اصولگرایی » که منتقدان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران در آن حضور دارند ائتلاف نکرده است.
«جبهه پایداری» که به استفاده از رانت‌های دولتی و مبالغ زیاد برای کسب کرسی‌های مجلس متهم شده، از وزيران پيشين و برخی از کارگزاران دولت محمود احمدی‌نژاد تشکیل شده است.
این جبهه خواستار آن شده که سهم بیشتری را در فهرست اصولگرایان داشته باشد.
با این حال، امروز غلامعلی حدادعادل هنگام ثبت‌نام به خبرنگاران گفت که جبهه اصولگرایان با حداکثر وحدت در انتخابات حاضر خواهند شد.
اختلاف میان اصولگرایان در انتخابات آتی به نگرانی هواداران آیت‌الله خامنه‌ای از حضور «جریان انحرافی» هم مربوط می‌شود. «جریان انحرافی» به اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران و تزدیکان او گفته می‌شود.
در همین رابطه، یکشنبه، چهارم دی‌ماه محمدرضا باهنر با انتقاد از این «جریان» تاکید کرد که «فتنه بزرگ‌تر آينده توسط جريان انحرافی نيست بلکه توسط برخی اصول‌گرايانی است که کج‌فهمی دارند.»
انتخابات مجلس نهم، ۱۲ اسفندماه انجام می‌شود و از این حیث که اولین انتخاباتی است که پس از انتخابات بحث‌انگیز ریاست‌جمهوری ۸۸ انجام می شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر