سازمان گزارشگران بدون مرز که در پاريس مستقر است، گزارش سالانه خود را در مورد وضعيت آزادی بيان و روزنامه نگاران در سراسر جهان، منتشر کرد.
در اين گزارش برای اولين بار ده شهر جهان بعنوان خطرناکترين شهرهای جهان برای روزنامه نگاران و خبرنگاران، معرفی شده اند. چهار پايتخت عربی: قاهره، منامه، صنعا و دمشق در اين فهرست جای دارند.
سازمان گزارشگران بدون مرز در تازه ترين گزارش خود از کشته شدن ۶۶ روزنامه نگار در سراسر جهان، در سال رو به پايان ۲۰۱۱ ميلادی، خبر داد.
بيشتر اين خبرنگاران در پاکستان، يا در کشورهای عربی خاورميانه و شمال آفريقا که شاهد تحولات سياسی موسوم به بهار عربی بوده اند، و يا بدست باندهای مواد مخدر در آمريکای لاتين از جمله در مکزيک، کشته شده اند.
در اين گزارش، پاکستان با ۱۰ روزنامه نگار کشته شده برای دومين سال پياپی در راس کشورهايی قرار گرفت که روزنامه نگارانش، به قتل رسيده اند.
حدود ۱۰۴۴ روزنامه نگار نيز در سال جاری در نقاط مختلف جهان بازداشت شده اند. تعدادی که نزديک به دو برابر سال پيش بود. به اينطريق سال ٢۰۱۱ به مثابه سالی نه چندان خوشايند برای روزنامه نگاران در نقاط مختلف دنيا، پايان می يابد.
اما ايران نيز سهمی از گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز داشته و به همراه چين و اريتره بزرگترين زندان روزنامه نگاران در جهان، شناخته شده است.
چند روز پيش نيز «کميته حمايت از روزنامه نگاران» گزارش داده بود که ايران با ۴٢ روزنامه نگار زندانی، در راس کشورهايی قرار دارد که روزنامه نگارانش در سال ٢۰۱۱ به زندان افتاده اند.