۱۳۹۰ دی ۲, جمعه

مادر کوهیار گودرزی به ۲۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد


دادگاه انقلاب کرمان پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر را به تحمل ۲۳ ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.
کمیته گزارشگران حقوق بشر که این خبر را منتشر کرده به نقل از نزدیکان خانم مخترع نوشته که این حکم، در روزهای گذشته صادر شده اما هنوز به او ابلاغ نشده است.
خانم مخترع حدود پنج ماه پیش، یک روز پس از بازداشت پسرش، در منزل خود در کرمان بازداشت و به زندان کرمان برده شد.
دادگاهی که برای او تشکیل شد او را به «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به شهدا» و «توهین به رهبری» محکوم کرد. خانم مخترع در جریان محاکمه خود از داشتن وکیل محروم بوده و مأموران امنیتی به او گفته‌اند که نیازی به حضور وکیل در دادگاه نیست.
در حال حاضر دادگاه پرونده اتهام «توهین به رهبری» را به دادگستری استان کرمان ارجاع داده و خانم مخترع بار دیگر باید در این باره محاکمه شود.
خانواده او گفته‌اند که خانم مخترع در طول مدتی که در زندان به سر می‌برده با مشکلات زیادی از جمله عدم دسترسی به مواد غذایی، میوه و سبزیجات مواجه بوده است.
فرزند او کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر و دانشجوی اخراجی دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف است که آذر ماه سال ۸۸، هنگامی که برای شرکت در مراسم خاکسپاری آیت‌الله حسینعلی منتظری، مرجع تقلید شیعه، عازم قم بود بازداشت شده بود.
این وبلاگ‌نویس و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، پس از گذراندن دوره محکومیت یک ساله خود، روز ۲۳ آذر ۸۹ از زندان رجایی شهر کرج آزاد و مجددا در مرداد ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد.
کوهیار گودرزی در هفته‌های گذشته به «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه نظام» متهم شد و در بند ۲۰۹ زندان اوین در انتظار تشکیل جلسه دادگاه به سر می‌برد.
یک روز پس از بازداشت کوهیار، مادر او در منزل بازداشت شد. ماموران هنگام بازداشت به خانم مخترع گفته بودند که «دستگیرت می‌کنیم تا نتوانی کوهیار را آزاد کنی». او این موضوع را در یک تماس تلفنی به دوستان خود گفته بود.
پروین مخترع، مادر کوهیار، پیش از بازداشت گفته بود که به خاطر مصاحبه‌هایی که در زمان زندانی بودن پسرش انجام داده «اتهام‌های توهین به رهبری، تبلیغ علیه نظام و اقدام بر ضد امنیت ملی به وی تفهیم شده است.»
بر اساس گزارش‌ها، چندی پیش قاضی پرونده با ارسال پیامی به خانم مخترع، از او خواسته بود با نوشتن «ندامت‌نامه»، از اعمال خود ابراز پشیمانی کند تا او حکم سبک‌تر شود.
اما او گفته بود که هرگز حاضر به نوشتن «ندامت‌نامه» نیست و از حق قانونی خود برای دفاع از فرزندش نمی‌گذرد.
بسیاری از فعالان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی از جمله کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران و سازمان عفو بین‌الملل نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی ایران همچون، وضعیت کوهیار گودرزی که در بازداشت به سر می‌برد و به وکیل دسترسی ندارد و مادر او، پروین مخترع ابراز نگرانی کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر