در پی ارائه گزارش کمیسیون اصل نود مجلس درباره حوادث پس از انتخابات سال ۸۸، محمد رضا خاتمی، عضو ارشد جبهه مشارکت، این گزارش را «سراپا دروغ» خواند.
حسین فدایی، یکی از نمایندگان مجلس که این گزارش ۱۹ صفحه ای را چهارشنبه هفته گذشته قرائت کرد گفت « گزارش چکیده ای است از رسیدگی به حوادث انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ۸۸، که منجر به شکل گیری جریان فتنه شد». جریان حاکمیت در ایران، حوادث اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ در ایران را جریان فتنه می خوانند.
آقای خاتمی در نامه ای که در وب سایت نوروز منتشر شده است، می گوید «کمیسیون اصل نود مجلس برای این درست شده است که آخرین پناهگاه مردم در برابر ظلم و حق کشی احتمالی حاکمان باشد. این گزارش بهانه ای است برای من تا پاسخی مختصر به دروغ پردازیها و توهمات ایران بر باد ده بدهم».
وی که تجربه ریاست مجلس و عضویت در کمسیون اصل نود را دارد معتقد است نمایندگان مجلس باید «نماینده واقعی مردم» باشند و مجلس پناهگاهی برای «مردم از همه جا رانده». آقای خاتمی نویسندگان گزارش را محکوم می کند که شکایت متعدد قربانیان انتخابات را نادیده گرفته اند.
گزارش اخیر کمیسیون اصل نود دو روز پیش از نهم دی ماه، که طرفداران حاکمیت از آن به «حماسه ۹ دی» یاد می کنند و آن را پایان «جریان فتنه» می دانند در صحن علنی مجلس خوانده شد.
محمد رضا خاتمی این گزارش را «تکرار ادعاهای کیفرنویسان تابستان ۸۸» می داند و می گوید در این گزارش «مکررا از اسناد و مدارکی صحبت می شود که متقن ترین آن اعترافات است» ولی وی معتقد است با گذشت سه سال از حوادث پس از انتخابات هنوز هیچ سند ومدرکی ارائه نشده است.
در ادامه آقای خاتمی از نویسندگان این گزارش می پرسد « آیا گمان می کنید با خطابه و هیاهو و داستانسرایی می توان به جایی رسید؟ آیا با خود فکر کرده اید چرا هرکس که شما با او در افتاده اید محبوبیت بیشتری در بین خلائق پیدا میکند و چرا زندانیان سیاسی شما امروز قهرمان و الگوی نسل جوان شده اند؟»
نامه آقای خاتمی همزمان با ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس نهم انتشار یافت. این انتخابات از سوی اکثر اصلاح طلبان تحریم شده است و آنها اعلام کرده اند تا رسیدن به خواسته هایشان در این انتخابات شرکت نخواهند کرد.
محمدرضا خاتمی در پایان نامه اش «مردمسالاری دینی» را همان «دموکراسی مرسوم در جهان» می پندارد و می افزاید :«هر حکومتی که متفکران و روشنفکران را دشمن بداند علنا اعلام می کند که از بعد نظری به بن بست رسیده است، و بالاخره هر حکومتی که نتواند یک انتخابات آزاد، رقابتی، سالم و منصفانه برگزار کند قطعا با تجمعات خیابانی سازمان داده شده نمی تواند برای خود مشروعیت بخرد».