۱۳۹۱ مرداد ۳۱, سه‌شنبه

کمک به زلزله‌زدگان؛ آمریکا بخشی از تحریم‌ ایران را معلق کرد


وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بخشی از تحریم‌های ایران را به مدت ۴۵ روز به حال تعلیق درمی‌آورد تا سازمان‌های خیریه و غیردولتی در آمریکا بتوانند کمک‌های مالی خود را به زلزله‌زدگان استان آذربایجان شرقی برسانند.
براساس این بیانیه هر نهاد خیریه و سازمان غیردولتی مستقر در آمریکا می‌تواند مجوز کمک به زلزله‌دگان ایران را دریافت کند و طبق آن مجوز اجازه دارد تا پنجم اکتبر (۱۴ مهر) حداکثر ۳۰۰ هزار دلار برای کمک‌رسانی و بازسازی به مناطق زلزله‌زده بفرستد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است که سازمان‌های غیردولتی و نهادهای خیریه که قصد دارند بیش از ۳۰۰ هزار دلار به مناطق زلزله‌زده بفرستند باید مجوز ویژه جداگانه‌ای دریافت کنند.
تا پیش از اعلام این تصمیم سازمان‌های غیردولتی، نهادهای خیریه و مردم آمریکا مجاز بودند که مواد دارویی و غذایی برای زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی بفرستند مشروط به آن که این کمک‌های اهدایی در اختیار دولت ایران یا نهادها و مقام‌های تحریم شده ایرانی قرار نگیرد.

شورای ایرانیان آمریکا، نهاد مستقر در آمریکا، از دولت آمریکا خواسته بود که موانع را برسر راه ارسال کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان ایران بردارد.

تریتا پارسی، رئیس شورای ایرانیان آمریکا، «شهروندان عادی ایران را قربانیان واقعی تحریم‌های آمریکا علیه ایران» نام برده و از باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، خواسته بود «همان‌گونه که دولت جرج بوش، رئیس‌جمهور قبلی آمریکا، درمورد قربانیان زلزله بم اقدام کرد با صدور مجوزی محدودیت‌های کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان در آذربایجان شرقی را لغو کند.»
پس از وقوع زلزله مرگبار در استان آذربایجان شرقی کاخ سفید با مردم زلزله‌زده ابراز هم‌دردی کرد و ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که با وجود تحریم‌های اقتصادی علیه ایران «شهروندان آمریکایی که خواستار ارائه کمک‌های غذایی و دارویی به آسیب‌دیدگان زلزله هستند می‌توانند بدون گرفتن مجوز این کمک‌ها را ارسال کنند».
دو زمین‌لرزه شدید روز شنبه ۲۱ مرداد شهرهای اهر، هریس و ورزقان در استان آذربایجان شرقی ایران را تکان داد که براساس آمار رسمی بیش از ۳۰۰ کشته و ۴۵۰۰ زخمی به‌جا گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌های ایران بیش از ۵۰۰ روستای مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی به اندازه ۸۰ تا ۱۰۰ درصد و ۸۰ درصد از بیمارستان‌های هریس و اهر تخریب شدند.
به گفته الله‌وردی دهقان، نماینده ورزقان در مجلس ایران، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی خسارت وارد شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر